Boodschap op EO-jongerendag

Ds. H. van den Belt / Geen reacties

12-03-2005, 00:00

Vraag

Een paar vragen over de EO-jongerendag. In eerdere antwoorden wordt gesuggereerd dat de boodschap (het evangelie) inhoudelijk niet klopt. Ik vraag me dan gelijk af, wat klopt er dan niet aan? Ik ben er zelf een aantal keren naar toe geweest en ik heb niets kunnen ontdekken wat niet Bijbels was. Wellicht kun je daarover beter oordelen als je er zelf bent geweest. En dan iets over de Psalmen. Staat er niet in de Bijbel dat je God groot mag maken met geestelijke liederen, lofzangen en Psalmen? En dat de Heilige Geest vandaag de dag nog steeds mensen inspireert om liederen te schrijven? God heeft mensen in de Bijbel gebruikt om Hem te eren en het evangelie aan anderen te vertellen, maar dat wil God vandaag nog altijd. Ik vraag me wel eens af of veel predikanten wel weten waar onze jongeren mee bezig zijn. Weten ze wat jongeren bezighoudt, naar welke muziek ze luisteren, wat voor tijdschriften ze lezen, wat ze kijken op tv, waar ze mee worden geconfronteerd op straat? Om hen te bereiken zal je bepaalde vormen moeten gebruiken. En één van die vormen is de EO-Jongerendag. Kijk eens naar Jezus hoe creatief Hij was. Hij verplaatste zich in Zijn doelgroep. Hij sprak in gelijkenissen, zodat mensen het begrepen. Kijk eens naar Paulus, hij verplaatste zich ook in zijn doelgroep. Hij keek waar de Grieken zaten en daar ging hij naar toe. Kijk maar naar Hand. 17:22 en 23. En kijk eens naar 1 Kor. 9:19-23. Aangezien de God die ons op de EO-jongerendag wordt voorgehouden blijkbaar niet de God van de Bijbel is; en dat het Godsbeeld wat daar uitgedragen is niet het Bijbelse beeld van God is, vraag ik me af wat dan wel het beeld van God is die de Bijbel uitdraagt? En kunnen wij sowieso een volmaakt Godsbeeld hebben? Zal dat niet altijd eenzijdig zijn?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Uit je vraag maak ik op de je verwacht dat ik een tegenstander ben van de EO-jongerendag. Laat ik eens aan de andere kant beginnen: Er is veel positiefs over te zeggen. Er wordt door bijbelgetrouwe christenen een bijbelse boodschap gebracht. Er worden veel jongeren bereikt, misschien ook wel jongeren die anders niet met de boodschap van Gods Woord bereikt worden en veel christelijke jongeren hebben gewoon een leuke dag met elkaar.

Natuurlijk kun je vragen stellen bij de inhoud van de boodschap. Is het niet remonstrants? Maar de EO is nu eenmaal een samenwerkingsverband van evangelische en gereformeerde christenen en die samenwerking is volgens mij niet verkeerd. De muziekstijl is werelds. Maar de Bijbel geeft geen duidelijke richtlijnen voor de muziekstijl die past bij de verkondiging van het Woord. Dat is per cultuur heel verschillend. De jongerencultuur van het moderne Westen heeft een eigen muziekstijl. Ik durf niet bij voorbaat te zeggen dat het onmogelijk is om in die cultuur en stijl een Bijbelse boodschap te gieten. Verder kan ik het meeste wat je schrijft wel beamen.

1. Ja, je mag God ook grootmaken met geestelijke liederen en lofzangen. Er is nooit in onze kerken gezegd dat je geen andere liederen dan Psalmen mag zingen. Voor de kerkdienst is er een uitzondering gemaakt. Daar zingen we uit de liedbundel die God aan Zelf aan Israël en aan ons gegeven heeft.

2. Ja, de Heilige Geest inspireert vandaag de dag nog steeds mensen inspireert om liederen te schrijven!

3. Veel ouderen en predikanten weten inderdaad niet waar onze jongeren mee bezig zijn, naar welke muziek ze luisteren, wat voor tijdschriften ze lezen, wat ze kijken op tv, waar ze mee worden geconfronteerd op straat. Helaas!

4. De Heere Jezus sprak in gelijkenissen, maar niet -zoals jij schrijft- om de mensen het te laten begrijpen, maar om het moeilijker te maken (zie Mt 13:13).

5. Nee, wij kunnen nooit -hier op aarde-  een volmaakt Godsbeeld hebben, het zal altijd eenzijdig zijn.

Maar waarom schrijf je dit allemaal? Je zit zo in een defensief! Waarom moet je jezelf verdedigen als jij er vrede mee hebt om naar de EO-jongerendag te gaan? Ik heb het gevoel dat er toch iets knaagt in je eigen geweten.

Misschien heb je wel ontdekt dat de leegte van je hart zich niet laat vullen door de 'hype' van zo'n dag! Begrijp me goed. Ik zeg niet dat het zondig is om naar de EO-jongerendag te gaan en ook niet dat God het niet kan gebruiken, maar ik denk dat er wel een gevaar aan zit. Datzelfde gevaar kan ook zitten aan refo-jongeren-ontmoetings-avonden. Dit gevaar: je bevredigt wel je religieuze behoeften en gevoelens, maar je hart wordt niet echt vernieuwd door de Heilige Geest. Ik kan natuurlijk niet aan de hand van deze ene vraag beoordelen of dat bij jou zo is of niet, maar je kunt het jezelf op z'n minst eerlijk afvragen. Waarom maak ik mij zo druk? Heb ik het gevoel dat me iets wordt afgepakt?

Ds. H. van den Belt

Ds. H. van den Belt

  • Geboortedatum:
    08-06-1971
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Woudenberg
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

EO (-jongerendag)
Geen reacties

Terug in de tijd

Graag wil ik twee vragen dringende stellen aan ds. C. A. van der Sluijs. Je hoort vaak de uitdrukking: Ze krijgen liefde tot een onbekende God. Is dit bijbels? Immers: toen ik mijn vrouw niet kende, h...
2 reacties
12-03-2011
Ruim een half jaar heb ik last van jeuk bij mijn anus. Vooral 's avonds als ik wil gaan slapen. Ik heb een keer een tablet voor wormpjes genomen, na twee weken de tweede. Als het aanhield moest je het...
14 reacties
12-03-2012
Iedere zondag belijden we in de kerk dat we geloven in God de Vader, schepper van hemel en aarde en in Jezus Christus Zijn Zoon die geleden heeft... Was de Heere Jezus niet bij de schepping? Hoe moet ...
5 reacties
12-03-2013
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering