Bijgeloof bij slaapproblemen

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Als je slecht slaapt, mag je dan ook je bed naar het noorden zetten? Of is dat bijgeloof? Ik sprak met iemand die het ook had gedaan en bij diegene hielp het wel. Ik weet niet of het duivels bijgeloof is of niet.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wanneer iemand slecht slaapt, worden er allerlei zaken aangeraden om beter te slapen. Dat varieert van wandelen en ontspanningsoefeningen tot het drinken van warme melk. Voor een deel kunnen deze zaken echt helpen, maar belangrijk is ook dat men denkt dat ze werken. Dit psychologische effect is ook aanwezig bij het slikken van tabletten. Slaaptabletten hebben een bepaalde werking, maar soms slapen mensen ook in wanneer ze een placebo (een neptablet, zonder werkzame stof) ingenomen hebben.

Het lijkt mij dat een bed naar het noorden plaatsen, of in een andere richting, niet berust op natuurkundige zaken, maar dat de werking bepaald wordt door het feit dat iemand denkt dat het helpt. En dan werkt het vaak ook nog!

Is het bijgeloof? Dat hangt ervan hoe we hiermee omgaan en of we dit verbinden met occulte leringen. Over het geloof in aardstralen die onze gezondheid beïnvloeden, valt heel veel te zeggen. Aardstralen zijn lijnen die van de aarde uitgaan en volgens de esoterische duiding een negatieve uitwerking kunnen hebben op mensen (verstoring van yin-yang evenwicht). Daarom worden kastjes geplaatst in huizen om de aardstralen om te buigen of op te vangen. In de Keltische mythologie worden deze relaties ley-lijnen genoemd. Ook is er een verbinding met Feng Shui ‘meesters van de wind’. Dit is een Chinese harmonieleer die er vanuit gaat dat de aarde uit veel energiepunten bestaat die verbonden zijn door energiebanen. Hierbij worden geluk, gezondheid en succes bepaald door de juiste afstemming op ‘chi’ als manipulatie van yin en yang, in bouwkunst, woninginrichting en zakendoen. Het zal duidelijk zijn dat we deze praktijken af moeten wijzen.

Voor meer informatie: www.stichting-promise.nl (zoekwoord intypen) en http://www.skepsis.nl/aard.html

Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

occultslapen