Veel joden keren terug naar Israël

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Ik lees veel op fora en pagina's met christelijk nieuws. Daar wordt veel geschreven over het jodendom en het feit dat veel joden de laatste tijd terugkeren naar Israël. Veel mensen linken dit aan de wederkomst van de Heere Jezus. Als ik me verdiep in de geschiedenis, is het vaker voorgekomen dat joden zich verplaatsten of terugkeerden naar Israël. Waarom leggen mensen dan nu de link met de jongste dag? Of deden ze dat toen ook? Wij kunnen toch niet in God's agenda kijken wat Zijn plannen zijn?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller, dank voor je betrokkenheid op dit punt. Het antwoord heeft even op zich laten wachten vanwege drukke werkzaamheden, maar nu wil ik toch een poging wagen.

Je geeft  evenwichtig weer dat al geruime tijd  (veel) Joden naar het beloofde land terugkeren. Het zijn vaak christenen uit de evangelische gemeenten die  deze  terugkeer in direct  verband brengen met de eindtijd en de a.s. terugkomst van de Heere Jezus op aarde. Daar is ook een verband, maar dat moet Bijbels evenwichtig worden gelegd. Vanuit de  Schrift geloven wij dat de eindtijd begonnen is al direct na de Hemelvaart van de Heere Jezus en duurt tot aan Zijn wederkomst. Het joodse volk is verstrooid geworden over vrijwel de hele bewoonde wereld. Er zijn hun vreselijke dingen aangedaan. Helaas ook door christenen. Na de Tweede Wereldoorlog  is de staat Israel wonderlijk tot stand gekomen. Dat is een ereschuld na de afslachting van de Joden in het vreselijke Derde  Rijk. Maar hier lopen ook Bijbelse lijnen. Israel is het (beloofde) land voor een veilig (?) thuis voor de Joden. Sinds 1948 keren veel Joodse mensen hier naartoe terug. Dus niet alleen de laatste tijd. Hopelijk zal dit zo doorgaan ook voor andere Joden die thuis willen komen in Israel.

Maar er is ook nog iets belangrijkers dan de landpolitiek. En dat is de geestelijke kant van de zaak. Het komt er op aan dat het Joodse volk in de Heere Jezus de al  gekòmen Messias leert belijden. Daarvoor zijn er beloften van God. (Zie b.v. Romeinen 11:26!) Daar zijn we nog lang niet. Het is zelfs zo dat Messiasbelijdende Joden het in de staat Israel momenteel best moeilijk hebben. Dat er zelfs tegenwerking tegen hen is. Dus nog belangrijker dan de landspolitiek is voor mij de geloofsproblematiek. Mochten de Joden toch nog eens leren buigen voor het kruis van Christus! Daar waar het werk dat God eiste volkomen  volbracht is! En leren knielen voor een geopend graf: Jezus leeft! En leren leven onder een geopende hemel: de Heere Jezus als de Overste Leidsman en Voleinder van het geloof. Ook voor de gelovige Joden.

Er blijft hierom dus ook  nog veel te bidden. En -zegt Paulus- gelovigen uit de heidenen zouden eigenlijk een jaloersmakend voorbeeld voor de nog onbekeerde Joden moeten zijn. Nou, dan hebben wij zelf ook nog huiswerk te doen...

Groet en zegen en dank voor de vraag,
Ds. H. H. Klomp

Ds. H.H. Klomp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Met emeritaat sinds januari 2017.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

(Messiasbelijdende) JodenIsrael