"In de vergeving van onze zonden"

Ds. H. Korving / 1 reactie

Vraag

Ik heb de vraag al eens eerder gesteld, maar heb het antwoord niet kunnen terugvinden. Wat wordt bedoeld met de als afsluiting van een gebed gebezigde uitdrukking "in de vergeving van onze zonden"?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Met deze uitdrukking belijdt de bidder dat hij geen recht heeft op enige weldaad van God. Als God met ons zou doen naar onze zonden, wie kan dan voor Hem bestaan? Wij kunnen nooit tot God naderen op grond van iets van onszelf, altijd alleen pleitend op de verdiensten van de Heere Jezus.

Zonden zijn als struikelblokken die tussen God en ons in staan. Wij kunnen die struikelblokken niet wegnemen. Alleen God kan dat en wil dat doet. Sterker nog: Hij doet het ook, in antwoord op ons gebed. Om Jezus’ wil. Het houdt de bidder laag aan de grond, en het geeft God de eer. En daar gaat het om!

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

1 reactie
Cornelius
Is degene die de uitdrukking gebruikt een gelovige of een ongelovige? In de praktijk komt beide voor. De uitdrukking klinkt als "op grond van het feit dat onze (mijn) zonden vergeven zijn". Is dat de betekenis? Dan zou alleen een gelovige de uitdrukking mogen bezigen.
Dit wordt uit het antwoord niet duidelijk.