God lijkt zo ver weg

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 2 reacties

Vraag

Ik bid elke dag tot God. 's Ochtends en 's avonds een persoonlijk gebed. Ik zou zo graag willen dat God dicht bij mij stond. Als ik bid, heb ik zo vaak het idee dat God zo ver weg is, zo onbereikbaar. Ik zou dit zo graag anders willen zien. Wat doe ik verkeerd? Ik heb deze vraag ook aan God voorgelegd in mijn gebed. Antwoorden blijven uit en ik weet dag we geen briefje uit de hemel krijgen en dat we in Gods Woord naar Hem moeten zoeken.

Antwoord

Beste vriend(in),

Wat doe ik verkeerd? Zo vraag je aan mij. Graag denk ik een beetje met je mee.

Zou het kunnen zijn dat je iets zoekt dat er niet is? In de Bijbel lees je zoiets vaker. Op de Paasmorgen hoor je: wat zoek je de Levende bij de doden? En Jozef en Maria zoeken de twaalfjarige Jezus ook daar waar Hij niet is. Jij zoekt een ervaring, gevoel van Gods aanwezigheid. Dat is lastig zoeken. Een gevoel laat zich niet vinden...

De vraag die je zou moeten beantwoorden is deze: is God ver weg of ervaar ik Hem ver weg? Is God ver weg? Jouw gevoel zegt van wel. Zou het kunnen dat de Bijbel (en dus de Heere zelf !) iets anders zegt?

Is God echt dichtbij je? Ik merk het niet, zeg je. Zou het kunnen dat je gevoel je bedriegt? Je wilt een speciaal gevoel. Ik snap dat. Heel soms is dat er. Lang niet altijd. Wij moeten leren te vertrouwen dat God bij ons is ook als we het niet voelen.

Hoe kan je dan weten dat God dichtbij je is? Hoe kan je weten dat Hij je hoort?

1. Door de Bijbel. Waar is God? Psalm 138 zegt: de HEERE is verheven, toch ziet Hij om naar de nederige. Jezus zegt: bid en u zal gegeven worden. En: ieder die bidt, die ontvangt (Matth. 7:7 en 8). Je zou toch niet durven zeggen dat deze beloften niet waar zijn? De Bijbel zegt dus dat God dichtbij je is. Hij laat geen(!) bidder staan.

2. Door Jezus, met kerst dachten we er weer aan, God met ons... Immanuel. Zo lief had God de wereld, zo lief had Hij ook mij...

3. In de kerk leer je dat. Kijk de volgende dienst aan het einde maar eens naar de handen van de voorganger. Je ontvangt Gods zegen. Dat is geen vrome wens. Nee, dat is een betrouwbare belofte. God is met je de komende week. Ben je na een paar dagen God voor je gevoel weer kwijt? Dan ga je de volgende zondag weer. Biddend ontvang je de zegen. Onze God is een betrouwbare God. Wat Hij belooft doet Hij ook.

Wat doe je verkeerd? Ik denk dat je te veel verwacht van je gevoel. In het geloof mag je de betrouwbare beloften van God je eigen maken. Bij je doop (als je gedoopt bent) heeft God gezegd, al die beloften zijn ook voor jou. Ik zou zeggen, dank God voor Zijn beloften, leef in Zijn nabijheid.

Hartelijke groet,
Michel van Heijningen

Tags in dit artikel:

biddengeloof en gevoel
2 reacties
Hansvv777
Beste vraagsteller(ster),

1) De Heere Jezus is in ALLES verzocht, maar zonder zonde. Als je Hem mag kennen, weet Hij in alles van je af.
2) Het ervaren van de HEERE is iets heerlijks, maar het vertrouwen op Zijn Woord geeft vastheid. Gevoel en ervaring kan erg op en neer gaan. Het Woord geeft stabiliteit. Daar mag je de HEERE altijd aan houden! Ook als de duivel en je eigen hart je wijsmaken dat Hij Zijn Woord niet meer houdt of terugtrekt. Dit om je zonden etc. Dit kan echter niet. Hij ziet ons immers niet aan, maar Christus in ons!
3) Vaak merken we zo'n ondankbaarheid in ons hart. Ik in ieder geval wel. Dan zou ik willen dat ik elke dag veel zou mogen voelen en ervaren. Maar het is juist de weg van de Heere, dat je op Christus leert bouwen. Dit is een levenslange les! Juist hierdoor leer je ook steeds meer jezelf kennen. Namelijk een ondankbaar persoon, die niet anders kan doen dan tegenstaan. Maar wat een wonder: Christus heeft voor u gebeden, dat uw geloof!! -staat niet gevoel- niet ophoude.
4) Godzijdank is de HEERE alwetend. Wij vallen onszelf steeds meer tegen. Zijn soms teleurgesteld in de HEERE, ervaren weer zo'n werkheiligheid in ons hart, verzet tegen Christus en Zijn genade. Maar Christus weet wie Hij red! Nooit komt Hij voor verassingen met ons te staan. Wat Hij begint, dat maakt Hij af. Of om het wat 'ouderwets' te zeggen: Hij laat niet varen de werken van ZIJN! Handen
Hansvv777
Nog even korte aanvulling van mijn kant:
De vraag die jij en ik moeten beantwoorden is:
met alles wat ik mis, heb ik aan Christus genoeg?
Mag ik vanuit het Woord weten dat Christus Mijn
Redder is? Is Hij het Fundament, en je Verlosser geworden.

Kennis over Hem, gevoel is niet altijd sterk aanwezig -helaas
door eigen schuld vaak weg-

Maar als Hij je Redder is geworden. Door Genade! Dan BLIJFT Hij
dit!