Toekomstplannen

Ds. A. Goedvree / 1 reactie

Vraag

Ik ben een meisje van 16 jaar. Een tijdje geleden kreeg ik na een bijbelstudie van iemand de tekst Mattheüs 28: 18,19: "En Jezus bij hen komende sprak tot hen, zeggende; Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles wat Ik u geboden heb." De gelovige waarvan ik deze tekst kreeg, had dit niet zomaar uitgezocht, maar wist na een gebed dat ik deze tekst moest krijgen. Ik zit er wel mee. Hoe concreet moet ik deze opdracht opvatten? Ik ben er al een lange tijd mee bezig of mijn toekomstplannen wel naar Gods wil zijn. Mijn toekomstplannen stonden al heel lang vast. Wat wil God mij met deze tekst zeggen? Moet ik echt "henen gaan" en "alle volken onderwijzen"?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik snap heel goed dat deze gebeurtenis voor jou ingrijpend is. Graag reik ik je een paar dingen aan:

1. Als God tot jou wil spreken door een tekst -wat zeker kan- dan doet Hij dat soms door andere mensen heen. Maar, dan mag je ook aan de Heere vragen of Hij jou Zelf helderheid wil verschaffen daarover. Als Hij wil spreken door deze woorden via een ander, dan wil Hij dat ook direct aan jou zelf laten zien. Dat mag je in elk geval zeker van Hem vragen - het is jouw toekomst, voor Hem...

2. Deze tekst kan inderdaad een aanwijzing zijn, maar hoe letterlijk is natuurlijk altijd de vraag. Dit was een bevel aan apostelen, en kan niet één op één worden overgezet. Enige gepaste 'afstand' is dan wel gewenst.

3. Je bent jong, en je zoekt naar de weg die God wil dat je zal gaan. Wat is dat goed, dat je dat biddend wilt doen. Maar, overhaaste stappen zijn nooit goed. Het krijgen van een tekst heeft tijd nodig, om duidelijkheid te krijgen naar de betekenis daarvan. Laat de zoektocht daarnaar vooral van jezelf voor de Heere een gebedszaak zijn.

4. De Heere werkt vaak ook in de processen van ons leven. Deze tekst kan een markering zijn in jouw zoektocht naar de vervulling van je leven, een aandachtspunt om bewust van bepaalde zaken te worden. Maar, je kunt morgen niet in een vliegtuig stappen om naar die of die plaats te gaan. Kijk maar rustig welke wegen de Heere voor je opent.

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree

1 reactie
briks
je bent jong en wil mensen onder wijzen , wat wil je ze leren. als je zelf geen antwoorden hebt. ik wil graag leren maar ik wl ook dat het van goede kwaliteit is.