Eerste liefde is heel bijzonder

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Allereerst, ik ben 34 jaar. Getrouwd en drie lieve kinderen. Vroeger op school ben ik veel gepest. Toen ik 16 jaar was werd er een jongen verliefd op mij en ik later ook op hem. Omdat ik vrij jong was is het toch uit gegaan. Daartussen nog een relatie gehad, maar ook dat was niet mijn keuze. Ik heb toen mijn eerste liefde een brief geschreven en ik kreeg ook netjes een brief terug dat hij erover wilde denken. Een week later volgde een brief dat hij toch weer met mij wilde praten, maar hij had wel een vakantie afgesproken en die liet hij ook doorgaan. We kregen weer een relatie en ik hield echt van hem. Toch heeft hij op vakantie een ander ontmoet waardoor onze relatie stuk is gelopen.

Op mijn werk werd er een getrouwde man op mij verliefd en ik kreeg ook gevoelens voor hem. Gelukkig is dit door mijn ouders helemaal stopgezet en zijn er verder geen gekke dingen gebeurd. Een paar jaar later heb ik nu mijn huidige man ontmoet. Ik had ook echt gevoelens voor hem, maar toch is het nooit zo geweest zoals mijn eerste liefde.

Nu heb ik afgelopen weekend mijn ex gezien na ruim veertien jaar en sindsdien ben ik helemaal van streek. Hij liep met die vrouw die hij toen op vakantie had ontmoet. Gisteren is alles als in een film door mij heen gegaan. Alles kwam boven! Ik ben zo verdrietig, ook omdat ik hier met niemand over kan praten. Ik voel me vreselijk schuldig richting mijn man en kinderen... Ik wil dit uit mijn hoofd hebben en dat ik met mijn huidige man ook een fijne en goede band mag hebben. Kunt u adviseren?

Antwoord

Beste mevrouw,

De eerste liefde is heel bijzonder. Altijd, hoe jong we ook waren! Maar ja, het leven gaat verder en neemt zo zijn eigen wendingen. We maken keuzes op momenten dat ze zich voordoen. Waarbij we soms in een soort van heimwee terug kunnen kijken naar jeugdliefdes. Niks mis mee. Behalve als uw nostalgische gevoelens de overhand gaan krijgen en u er niet meer van loskomt.

Leest u eens mijn antwoord 'Wakker van jeugdvriend' dat ik aan iemand anders gaf over haar jeugdvriend. Het is nog niet zo lang geleden geplaatst, te weten d.d. 26 november 2018. Natuurlijk is uw situatie anders, maar overeenkomsten zijn er wel. U zag uw vroegere vriend lopen met zijn vrouw en raakte daardoor van streek. Zoals ik al schreef, is de eerste liefde onvergetelijk. Hoe het leven met hem ook maar geweest zou zijn... in ieder geval had u niet de kinderen gehad die u nu heeft!

Over hem blijven fantaseren is niet helpend en waarschijnlijk hebt u, na een paar weken wachten op mijn reactie, ook al weer wat afstand gecreëerd. Keuzes zijn nu eenmaal gemaakt. Door uzelf, door hem, door uw huidige man. Koester jeugdherinneringen, maar laat ze niet uitgroeien tot een ‘paarse olifant’ die uw gedachten en gevoelens blijft beheersen. Want dát is inderdaad niet eerlijk tegenover uw echtgenoot en gezin.

Marijke Rots

1 reactie
willemina
Herkenbaar vverhaal! Als het goed is weet je man dat je relaties hebt gehad voor dat je hem hebt letten kennen, dus je zou misschien ook gewoon aan hem kunnen vertellen dat je je ex tegenkwam en dat je daardoor over vroeger aan het denken bent.

Toen ik na 10 jaar mn ex tegenkwam raakte ik daar ook door in de war. Heb een hele avond met mn man daarover gepraat, over die relatie, over waarom het uitging, en hoe ik er verwerkt had. Een uiteindelijk in bed dicht tegen mijn man aangekropen, want hij is mn heden en toekomst en mn ex is alleen verleden.