Man chat met vrouwelijke collega

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Onlangs ben ik er achter gekomen dat mijn man chat met een vrouwelijke collega. Op zich heb ik hier geen moeite mee, zolang het zakelijk blijft en het geen intieme relatie wordt. Echter, mijn man houdt de gesprekken verborgen voor mij. Hij draait mij zijn rug toe of zet zijn telefoon op slot zodra ik in de buurt kom. Ook verwijdert hij sinds kort de chatgesprekken met haar. Ik zie hem regelmatig glimlachen als hij chat en ik vraag dan met wie hij chat. Hij zegt dan met bepaalde personen te chatten, waarvan ik zeker ben dat dit niet zo is en heb hem er mee geconfronteerd.

Ik heb gevraagd of er iets aan de hand is tussen ons. Dat bleek niet zo te zijn. Ik zei hem zeker te weten dat het niet die bepaalde personen zijn waar hij mee aan het chatten was. Toch blijft hij ontkennen dat hij met iemand anders aan het chatten is en dat het toch echt die personen zijn. Ik heb gezegd dat ik het niet erg zou vinden als hij wel chat met een vrouw, zolang hij er eerlijk over is. Dat vind ik belangrijk in een relatie, dat je open en eerlijk naar elkaar kunt zijn. Toch had hij niks te zeggen.

Hoe moet ik hier mee om gaan? Ik ben bang dat als ik hem zeg zelf gezien te hebben met wie hij chat, hij nog stiekemer gaat doen. Ook maakt het mij onzeker en wantrouwend omdat hij mij recht in de ogen kan kijken en zo hard kan liegen. De precieze inhoud van de gesprekken weet ik niet, maar het feit dat hij ze verborgen houdt en de chatgeschiedenis verwijdert geven mij een naar en onzeker gevoel.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ja en dan gaat het eigenlijk ten diepste niet eens om het chatgedrag, maar om het vertrouwen in elkaar. Ga dáárover dan ook met elkaar in gesprek. Geef duidelijk aan dat uw waarden openheid en eerlijkheid zijn en dat u dáár juist in de gegeven omstandigheden erg veel moeite mee hebt.

U zegt dat uw man “zo hard kan liegen”... dat is nogal een beschuldiging. Berust dat op waarheid of op uw vooroordeel?

U hebt het over wantrouwen, dus vertrouwen is verdwenen. Weet u, dat gáát te paard en het is maar de vraag of het te voet terug kan komen. Dat hangt mede van úw keuze af. Nee, gemakkelijk is dat zeker niet. Maar wel noodzakelijk om (opnieuw) een goede relatie op te bouwen met uw echtgenoot. Onmogelijk is dat laatste zeker niet, maar vergt van beide kanten veel inzet!

Ik weet niet of uw echtgenoot de inhoud van de chats moet delen (die kunnen tenslotte wel gewoon puur zakelijk zijn), maar het ‘stiekeme gedoe’ moet ophouden. Als hij eerlijk en open met u wil communiceren ligt dáár een eerste handvat. En ja, dat moet van zijn kant komen. Van uw kant echter is ‘loslaten’ de moeilijke maar noodzakelijke stap om tot een herstel van vertrouwen te kunnen komen. Huiswerk voor beiden dus en misschien is het wel verstandig om er een gesprekspartner bij te zoeken: een vriend of iemand anders bij wie u zich veilig voelt.

Sterkte gewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

chatvertrouwenwantrouwen
5 reacties
Jello
Beste vraagstelster,

Wat moet dit moeilijk voor jou zijn, dit hele stiekeme gedoe. Je hebt gelijk, een huwelijk moet transparant zijn. En dat is het niet bij jullie.

Als jij zélf heel duidelijk gezien hebt met wie jouw man chat, en hij liegt daarover, dan zou ik zeker zeggen dat jij zélf gezien hebt met wie hij chat. Doe je dat niet, dan ben je zelf ook niet open.

Zou het misschien kunnen zijn dat hij jou op de kast zit te jagen? Sommige mensen lijken er een plezier aan te beleven als ze anderen (hun partner) jaloers kunnen maken. In dat geval zou ik het straal negeren, dan beleeft hij er ook geen plezier meer aan. Als hij gaat chatten, ga jij iets leuks doen of de kamer uit.

Is dit niet het geval, dan zou ik proberen eens wat minder lief te zijn voor je man, in plaats van 'dit vind ik niet erg en daar heb ik geen moeite mee', zou ik aangeven dat jij hier gewoon heel veel moeite mee hebt en dat jij wil dat dit gedoe stopt. Vraag hem in het vervolg gewoon mee te mogen kijken als hij chat. Waarom zou je daar in een huwelijk moeilijk over doen? Of heeft hij ambtsgeheim?

Van harte sterkte toegewenst.
AHHK76
Inderdaad het wordt tijd dat u echt gaat vertellen wat u ervan vindt en wat deze situatie met u doet. U voelt zich buitengesloten, afgewezen, eenzaam, bedrogen enz. Wil uw man hiermee doorgaan? Dan zal hij vroeg of laat ontdekken dat het niet goed gaat met zijn huwelijk. Wil hij dit niet dan kan hij werken aan herstel. Mevrouw u bent niet gek, u hoeft dit niet te accepteren...
Als hij niet open en eerlijk wil vertellen wat er speelt, dan lijkt het mij een goed idee om een derde gesprekpartner in te schakelen. Iemand van de kerk of hulpverlening...
Laat niet over uzelf en uw gevoelens lopen...
Sterkte!
Spatie
Een heel wijs antwoord van mevrouw Rots! Huiswerk voor BEIDEN, de beste manier om het huwelijk weer goed te krijgen.
Jello
Een wijze en invoelende reactie van @AHHK76
aaapje
Hoe "geheim" is zakelijk?
Een zakelijk gesprek is vaak niet interessant voor de vrouw. Waarom moet de man er dan zo geheimzinnig over doen?
Het lijkt me niet dat een zakelijk gesprek met een collega zo vaak tijdens prive tijd moet gebeuren.
Als hij er bij moet glimlachen zou ik ook mijn twijfels krijgen of het wel zo zakelijk is.

Ik vind het dan ook normaal als hij het even laat zien.
Zijn huwelijk moet toch belangrijker zijn dan een zakelijk gesprek met een collega?
Bij ons zijn de telefoons ook beveiligd met een code (handig voor de kinderen zodat die er niet heel de tijd aanzitten) maar die weten we wel van elkaar.
Dat is bovendien handig met autorijden, dan heeft de ander zijn handen vrij om evt. wat te regelen via de telefoon.
In een goed huwelijk horen geen geheimen.

Sterkte en wijsheid voor de vragensteller.
U mag altijd openheid van uw man vragen. én geven.