Meedoen aan vaccin-test

drs. A.J. van den Noort / 2 reacties

Vraag

Ik ben onder controle bij een longarts. Ik heb drie jaar lang aan een project meegewerkt voor medische doeleinden. Nu vraagt mijn longarts of ik mee wil werken aan een injectie BCG-vaccin. Beschermt twee jaar. Er zijn echte en placebo’s. Mag ik hier als christen aan mee werken? Ik hoor graag uw advies. Ik weet niet of het verantwoord is.

Antwoord

Beste vragensteller,

Dit is een actuele vraag. Je zou deze vraag ook kunnen stellen in het licht van de onderzoeken die momenteel plaatsvinden naar de ontwikkeling van corona-vaccin.

Een goed opgezet medisch wetenschappelijk onderzoek vergelijkt vaak het effect van twee behandelingen. Dit gebeurt vaak door middel van een dubbelblinde, placebogecontroleerde studie. Dat houdt in dat de arts en de onderzoekers van het onderzoek (die direct contact met de patiënten hebben) niet weten welke behandeling een patiënt krijgt: of het onderzoeksmedicijn, of een placebo (nep-medicijn). Dit doe je om suggestie en beïnvloeding van de artsen/onderzoekers richting de patiënt te voorkomen. Alleen enkele onderzoekers (die geen rechtstreeks contact met de patiënten en artsen/onderzoekers uit de studie hebben) weten wie welke behandeling heeft gekregen. Na een vastgestelde periode worden de uitkomsten (effect van de behandeling en de bijwerkingen) vergeleken en wordt er gekeken welke behandeling beter/veiliger is.

Medisch wetenschappelijk onderzoek kun je met verschillende type medicijnen doen.

-Bij een coronavaccin gaat het om een hele nieuwe behandeling. Het is dan heel belangrijk om ook goed naar het veiligheidsprofiel van het vaccin te kijken. Is een behandeling veilig, zeker als het op heel veel mensen toegepast wordt?

-Er zijn ook onderzoeken waarbij al jarenlang geregistreerde medicijnen -die gebruikt worden voor de behandeling van een ziektebeeld- worden getest bij de behandeling van een ander ziektebeeld. Hierbij is het veiligheidsprofiel van een medicijn al bekend, maar is het nog onduidelijk of het medicijn ook werkt tegen een ander ziektebeeld, als waar het medicijn voor geregistreerd is.

Het onderzoek met het BCG-vaccin is daar een voorbeeld van. Het is een bekend vaccin wat gebruikt wordt tegen tuberculose. Er wordt gedacht dat dit vaccin het immuunsysteem een flinke oppepper geeft, waardoor je mogelijk ook langdurig beschermd bent tegen ernstige vormen van COVID. Bij dit onderzoek is het de vraag of de groep met BCG-gevaccineerde patiënten minder (ernstig) COVID krijgt, dan de groep met de patiënten die een placebovaccin krijgt.

Ieder medisch onderzoek wordt in Nederland vooraf gecontroleerd door een medisch ethische commissie. Hierin wordt gekeken naar de mogelijke schadelijke gevolgen van een onderzoeksbehandeling. Daarnaast worden nieuwe medicijnen altijd eerst op proefdieren of proefdier-modellen getest. Zo kun je er voor een heel groot deel van uit gaan dat er bij een onderzoeksbehandeling maar een zeer kleine kans op ernstige gevolgen is.

Deelname aan een studie met een al geregistreerd geneesmiddel met een bekend veilig bijwerkingenprofiel is daarom mijns inziens verantwoord.

Drs. A. J. van den Noort

Lees meer artikelen over:

coronavirusvaccinatie
2 reacties
Ellenoor
Als je je afvraagt of vaccineren überhaupt verantwoord is, raad ik je aan om het artikel van Steef de Bruijn in het RD van afgelopen zaterdag te lezen. https://www.rd.nl/artikel/907105-vaccinatie-als-toren-van-babel Die zet heel helder op een rij welke principiële overwegingen er kunnen meespelen en hoe houdbaar die zijn. Overigens zonder uiteindelijk een bepaalde keuze voor te schrijven.
PvdV
https://petrus.protestantsekerk.nl/artikel/2021-jaar-van-het-vaccin/?utm_source=nieuwsbrief_petrus&utm_medium=nieuwsbrief&utm_campaign=210109
deze column is echt duidelijk hierover.