(Teveel) laten leiden door gevoelens

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ruim twee maanden had ik verkering met een meisje dat qua karakter en interesses heel goed bij mij paste. Op het moment dat ik haar om verkering vroeg, had ik nauwelijks tot geen lichamelijke gevoelens voor haar, in tegenstelling tot de week daarvoor. Ik had wel de avond daarvoor om die gevoelens gebeden, maar die waren er toen niet. Ik heb haar toch verkering gevraagd, omdat ik er van tevoren gewoon vanuit ging dat het die dag moest gebeuren. Ik merkte ook duidelijk dat zij wel gevoelens voor mij had. De dag daarna kwam het gevoel wel weer enigszins terug bij mij, al bleef het voor mij een beetje half voelen gedurende de hele eerste maand.

In de tweede maand van onze verkering werd mijn gevoel voor haar wel steeds sterker. Ik ging me ook sterk aan haar hechten. Ik denk nu dat ik me zelfs teveel aan haar gehecht heb toen. Ik merkte ook dat het gevoel bij haar wat minder werd. Dat gaf bij mij wel wat zorg, maar ik dacht dat het ergens nog wel mee zou vallen. Toen maakte ze het, toch wel redelijk onverwacht voor mij, uit. Haar gevoelens voor mij bleken na een aantal weken al minder geworden te zijn en op den duur waren ze er (bijna) helemaal niet meer. Ze kon niet goed aangeven waardoor het kwam. Ze had nog wel gebeden of het gevoel van het begin mocht terugkomen, maar dat was dus niet gebeurd. Ze zag me nog wel als een hele goede vriend. Toen het uit was, heb ik haar ook eerlijk verteld dat bij mij in het begin het gevoel er ook niet echt was. Zij had dit, zover ik weet, niet gemerkt.

De volgende vragen heb ik nu:

1. Ben ik niet heel dom geweest om aan deze relatie te beginnen? Mezelf heb ik er uiteindelijk veel pijn mee gedaan en haar ook, omdat het ook voor haar niet leuk was om het uit maken. Als ik op mijn gevoel was afgegaan, al in het begin, was dit nooit gebeurd.

2. Hoe belangrijk zijn lichamelijke gevoelens in een relatie überhaupt? In deze vraag op Refoweb lees ik namelijk dat een verkering niet vanwege het gevoel te snel moet worden uitgemaakt en je het soms gewoon de tijd moet geven. Heeft zij het daarom niet te snel uitgemaakt (na ruim twee maanden)? Ze zat ook in een drukke periode met veel stress en weinig slaap. Zou dat er niet mee te maken kunnen hebben?

3. Als haar gevoelens voor mij weg zijn, zouden ze dan nog (ooit) terug kunnen komen? Samengevat heb ik de volgende vraag: Is onze verkering uitgegaan omdat zij de ware niet voor mij is, of was er gewoon een prima basis voor een relatie, maar lieten we ons teveel leiden door onze gevoelens?

Antwoord

Beste jongeman,

Tja, op al je vragen kun je toch heus zélf het beste een antwoord geven. Wat ik tegen je te zeggen heb is: wat versta je onder gevoel? Is dat slechts seksuele aantrekkingskracht?

Je maakt het allemaal zo ‘groot’, terwijl liefde is als een ontkiemend zaad dat ruimte, tijd, zonlicht, water en voedingsstoffen nodig heeft om uit te kunnen groeien tot een geweldige stevige grote en sterke boom. Als zij jouw gevoelens -van welke aard dan ook- niet beantwoordt, dan is er al snel een einde aan de relatie in zicht. Groeien jullie in de loop van de verkeringstijd naar elkaar toe, dan gééf je elkaar ook datgene wat nodig is om juist die ander gelukkig te maken.

Of gevoelens terug kunnen komen? Ja, hoor: als je elkaar zo gaat missen dat er toch een soort van doorstart mogelijk blijkt.

De vraag en het antwoord die je aanhaalt zijn bedoeld voor díé vraagsteller... jouw situatie is een andere (tenzij jij het bent, die die brief heeft geschreven).

Tot slot: of lichamelijke gevoelens belangrijk zijn? Jazeker, maar voor een gezonde relatie zijn er meer ‘soorten’ van gevoelens nodig: vooral van liefde en respect voor de ander, die voorop staat. Liefde is géven. Jezelf. In als zijn of haar facetten. Juist zó, dat beide partners gelukkig met elkaar kunnen worden (en blijven).

Sterkte gewenst in de gegeven situatie, waarin je nu waarschijnlijk (voorlopig) weer alleen bent. Nadat je levenslessen hebt geleerd in de periode van verkering, toch?

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering uitverliefdheid