Liever naar reformatorische kerk

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Ik zit in een Gereformeerde Kerk vrijgemaakt, maar qua (theologische) opvattingen pas ik meer bij een reformatorische kerk. Ik merk dat ik het hier ook steeds moeilijker mee begin te krijgen. Heeft iemand tips om hier mee om te gaan?

Antwoord

Beste vraagsteller of -stelster,

Graag wil ik je de volgende adviezen geven:

1. Ga met je predikant over dit punt in gesprek.
2. Breng het ook ter sprake tijdens huisbezoek door je ouderling.
3. Gaan ze hier iets mee doen, neem dan de tijd om te ontdekken wat hier mee wordt gedaan en wat dit met jezelf doet.
4. Indien dit niets oplevert en je wens naar een andere prediking aan blijft houden, ga dan op zoek in welke gemeente wel de prediking is, die je wilt.
5. Laat het een gemeente zijn in je eigen woonplaats of zo dicht mogelijk daarbij.
6. Ga daar een aantal keer een dienst volgen.
7. Zoek gesprek met de gemeente.
8. Leg contact met de predikant of het moderamen t.a.v. van je vragen die bij je leven.
9. Evalueer of dit past bij wat je bedoelt.
10. Zo ja, vraag dan of je lidmaat kunt worden in deze gemeente.
11. Welke eisen stellen zij.  Past dat in je voorstelling van zaken.
12. Als dit klopt, vraag dan je attestatie op in je eigen gemeente, omdat je de gemeente gaat verlaten en naar een andere gemeente gaat.
13. Mogelijk moet je in de nieuwe gemeente je ja-woord geven op de laatste vraag, waarmee je jezelf stelt onder het gezag van de kerkenraad van de nieuwe gemeente.
14. Zie er op toe, dat je niet alleen deelneemt in de eredienst maar ook aan activiteiten in de week om echt in te groeien in de gemeente.
15. Zoek in het geheel dit op een correcte wijze te laten verlopen, zodat je elkaar altijd in de ogen kunt blijven zien. Immers, het blijft bij alle verschillen toch altijd gaan om gemeenten van de Heere Jezus Christus.

Naar ik hoop heb ik je hiermee een beetje verder geholpen.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

Tags in dit artikel:

kerkkeuze