Schorsing ds. Kok

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Aan ds. G. A. van den Brink. Hierbij een vervolgvraag over de (on)voorwaardelijke beloften bij Alexander Comrie. Mijn vraag is: was ds. R. Kok hiermee bekend omtrent Comrie? Van ds. R. Kok weten we dat hij in de lijn van Thomas Boston en Ralph en Ebenezer Erskine wilde gaan, dus de mannen van de zogenaamde Marrow-controverse. Kan je zeggen dat ds. R. Kok meer in dit spoor wilde gaan dan ds. G. H. Kersten en dr. C. Steenblok? En als dat zo is, zou je op grond daarvan kunnen concluderen dat de schorsing van ds. Kok op oneigenlijke gronden is geschied?

Antwoord

Beste vragensteller,

Op deze vraag blijf ik het antwoord schuldig. Zo goed ben ik niet in de geschriften van ds. Kok thuis dat ik er iets over zou kunnen zeggen. In zijn boekje “Het aanbod van genade gepredikt en verdedigd door onze reformatorische vaderen” komt wel een verwijzing voor naar Comrie, maar niet naar de passage uit Comries “Eigenschappen”.

Wat betreft de schorsing van ds. Kok, het volgende (met dank aan dhr. E. de Jong uit Lemmer van wie ik deze gegevens ontving). Ds. A. Vergunst schreef daarover in 1949 in een brief: "Er is echter wel degelijk een gereformeerd aanbod van genade, lees ook het nieuwe boekje 'Het verbond der genade' van ds. Kok. Ge vindt hierin een macht van citaten uit onze Reformatorische Vaderen t.a.v. deze zaak. Want als het gaat over de aanbieding der genade dan is ds. Kok juist."

Op advies van ds. Vergunst heeft ds. Kok in 1971 een persoonlijk verzoek gericht tot de Synode van de Gereformeerde Gemeenten om zijn schorsing van 1950 te funderen op Schift en Belijdenis zo dit mogelijk was, en zo niet, de schorsing evenzeer naar Schrift en Belijdenis ongedaan te maken. Ds. Vergunst was bezorgd dat de Gereformeerde Gemeenten de schorsing van ds. Kok als een last zouden meedragen zolang die niet ongedaan gemaakt werd. Helaas is de schorsing nooit ongedaan gemaakt.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink