Bijbelschool volgen

drs. E.J. (Els) van Dijk / 1 reactie

Vraag

Aan Els van Dijk. Ik ben een meisje van 19 en ben nog bezig met een opleiding op het mbo. Daar hoop ik deze zomer mee klaar te zijn. Al enige tijd heb ik een groot verlangen om een jaar bij een Bijbelschool te volgen, als ik mijn opleiding klaar heb. Het lijkt me goed om te ontdekken wie ik ben en toegerust te worden in mijn geloof. Kortom; ik wil groeien en leren. Nu is het zo dat ik niet meer van plan ben om na een eventueel tussenjaar verder te gaan leren, maar wil ik graag gaan werken. Zou het EH-basisjaar voor mij geschikt zijn? Ik lees op de site dat er veel aandacht wordt geschonken aan studiekeuze, etc. Voor mij is dat niet helemaal van toepassing meer. Ik hoop dat u me kunt helpen.

Antwoord

Beste...

Laat ik voorop stellen dat de EH géén bijbelschool is, maar wél een school met de Bijbel! Het tussenjaar dat de EH biedt, kent het meest brede concept/programma van alle andere tussenjaren die in ons land te volgen zijn. En juist door dat brede concept is de doelgroep die wij aantrekken ook heel gevarieerd. Er zijn studenten die direct van de middelbare school bij ons komen, er komen studenten die al een mbo-opleiding gevolgd hebben, er zijn zelfs studenten die al een paar jaar op universitair niveau gestudeerd hebben en er zijn er die al een afgeronde hbo-opleiding hebben. En dan zijn daar nog de mission-kids, studenten die met hun ouders jarenlang in het buitenland gewoond en gewerkt hebben en die de EH gebruiken om (weer) te wennen aan de Nederlandse cultuur. Dus: hoe gevarieerd wil je het hebben?

Juist omdat het programma sterk gericht is op christelijke vorming en toerusting én omdat we daarin proberen maatwerk te verlenen, is de opleiding geschikt voor zo'n gevarieerde doelgroep. Zoals je begrijpt, zijn er dus meer mensen die na de EH gaan werken en die dus het studiekeuze programma niet hoeven te doorlopen. De tijd die daarvoor bestemd was, kun je dan aan andere aspecten van je vorming besteden.

Ik hoor ouders van studenten vaak verzuchten (als zij eenmaal vertrouwd zijn met ons en zien wat het programma uitwerkt bij studenten) dat iedereen (elke jongere) eigenlijk het Basisjaar zou moeten doen. Sommigen zeggen ook dat als zij vroeger die kans zouden hebben gehad, zij die met twee handen hadden aangegrepen. Daarom hebben we sinds een aantal jaren ook een cursus voor volwassenen, waarin we elementen van het Basisjaar verwerken. Inmiddels hebben al diverse ouders van oud-studenten die cursus gevolgd en zij zeggen dat zij daar zoveel geleerd hebben! Kun je nagaan! Zelfs voor veertigers en vijftigers is het programma diepgaand en bijzonder leerzaam. Onlangs zei een (geleerde) cursist tegen mij: “Ik heb al heel wat cursussen gevolgd in mijn leven, maar ik heb nergens zoveel geleerd als hier!”

Door dit alles denk ik dat het programma van het Basisjaar zeker geschikt zal zijn voor jou. Voor iedereen die wil groeien in geloof, in genade, als mens, in kennis, biedt het programma geweldige mogelijkheden. En ik moet je ook heel eerlijk zeggen dat ik zelf elk jaar weer diep onder de indruk ben van hoe de handen van de grote Pottenbakker vormend zijn in de levens van al onze studenten. De EH is niet ons werk, maar Gods werk. Geweldig om dat mee te mogen maken! Ik hoop van harte dat jij daar ook van kunt gaan genieten.

Het bijzondere van het programma van de EH is dat het persoonsvormende elementen en geloofsontwikkeling met elkaar verbindt en met elkaar integreert. Wij geloven namelijk dat die twee aspecten niet 'los verkrijgbaar zijn'. Je zelfbeeld, zelfkennis en mensbeeld heeft alles te maken met je Godsbeeld en kennis van Hem. De plaats die je in deze wereld wilt innemen heeft alles te maken met jouw verlangens en idealen om een licht te willen zijn in deze wereld. Een mens bestaat niet uit allerlei losse onderdelen die niets met elkaar te maken hebben. Juist niet! Eén van onze studenten zei eens: “Ik leer op de EH dat God met alles van mijn leven te maken heeft!” Dat ervaarde hij niet als een bedreiging, maar als een bevrijding! Zo ga je bijvoorbeeld zien dat jouw maatschappijbeeld alles te maken heeft met Gods beeld voor deze wereld. En zo kan ik nog een poosje doorgaan. Wij helpen onze studenten de verbanden te zien die er volgens ons zijn, waardoor je een geweldige groeispurt kunt maken in een jaar. Een kritische journalist vroeg eens aan een van onze studenten: “Als je de EH doet, verlies je dan niet een jaar?” Waarop onze student zei: “Welnee, ik win er tien jaar mee!”

Als je nader kennis wil maken met ons kun je via onze website gegevens vinden over voorlichtingsbijeenkomsten en open collegedagen. Weet je ook daar van harte welkom!

Hartelijke groet,
Drs. Els van Dijk

1 reactie
emaildfj1atgmailpuntcom
Hallo Vraagsteller,

Je schreef dat je graag een bijbelschool wilt volgen om toegerust te worden in je geloof.
Het is goe dat je daarover na wilt denken. Wil je zelf Jezus graag volgen? Dat betekent veel. Jezus zei:
Luk. 9: 23 Hij zei tegen allen: Als iemand achter Mij wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis dagelijks opnemen en Mij volgen. 24 Want wie zijn leven wil behouden, die zal het verliezen; maar wie zijn leven verliezen zal omwille van Mij, die zal het behouden. 25 Want wat baat het een mens heel de wereld te winnen en zichzelf te verliezen of zelf schade te lijden? 26 Want wie zich voor Mij en Mijn woorden geschaamd zal hebben, voor hem zal de Zoon des mensen Zich schamen, wanneer Hij zal komen in Zijn heerlijkheid en in die van de Vader en in die van de heilige engelen.

Je moet dan je leven verliezen. Dat betekent alles in je leven wat er in de weg staat om God met je hele hart en al je daden te dienen. Verlang je daarnaar?
Heb je er wel eens over nagedacht, waarom Jezus van de rijke jonge man vroeg om alles te verkopen? Dat lijkt een heel hoge maatstaf, maar die geldt ook voor ons. Wij moeten misschien niet al ons geld weggeven, als we niet veel hebben en het geen afgod is, maar we moeten wel alles uit ons leven verwijderen, wat er in de weg staat om God te dienen.

Lukas 14: 33 Zo kan dan ieder van u die niet alles wat hij heeft, achterlaat, geen discipel van Mij zijn.
Wil je dat graag? Reageer gerust: emaildfj1@gmail.com