Deugden van de Vader

Ds. A. Versluis / 1 reactie

Vraag

Onlangs hoorde ik de uitspraak: Christus kwam niet naar de wereld omdat hij zondaren lief heeft, maar omdat Hij de deugden van Zijn Vader liefheeft. Wat moet ik aan met zo'n uitspraak? Is deze bijbels gefundeerd?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik weet niet in welk verband of met welke bedoeling deze uitspraak is gedaan. Maar zoals hij er nu staat, lijkt het me een onjuiste tegenstelling. Het is beide waar. Christus heeft zondaren lief; Hij is immers gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren was (Luk. 19:10). En Hij heeft de deugden van Zijn Vader lief; Hij is immers gekomen om de wil van Zijn Vader te volbrengen. En het is de wil van Zijn Vader om door Christus' werk zondaren te behouden. Juist door het behoud van zondaren worden Gods deugden verheerlijkt. Het hoort dus bij elkaar.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. Versluis

Lees meer artikelen over:

deugden
1 reactie
MUS
De enige tekst waar iets over deugden van God gezegd wordt is 1 Petrus 2:9 "Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilig volk, een volk dat God Zich tot Zijn eigendom maakte; opdat u de deugden zou verkondigen van Hem Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht"
Het heeft te maken met onze gerichtheid, die dezelfde moet zijn als die van Jezus!