Liggend in bed bidden

Ds. W. Pieters / 8 reacties

Vraag

Is het echt nodig dat je geknield bidt of mag je ook liggend in bed bidden? Vaak bid ik lang en dan vind ik het zo lang duren om geknield voor je bed te zitten. Of gaat het meer om wat je bidt en of je dat meent?

Antwoord

De lichaamshouding is niet belangrijk, behalve voor zover er iets in wordt geuit van je gezindheid. Je kunt door te knielen eerbied uitdrukken. In bed gaan liggen, kan ook betekenen in slaap vallen omdat je moe bent, enz. Knielen kan dan een hulpmiddel zijn om wakker te blijven. Verder: is iets je voor God te veel??

Ds. W. Pieters

8 reacties
Cloudsadmirer
Een mens is nooit zo groot als op zijn knieen.

Visje.
Antoinette
Ik geloof dat God kijkt naar je hart, en als je denkt dat God je minder vindt doordat je in bed ligt te bidden heb je denk ik een verkeerd beeld van God.
Hij is een liefdeolle Vader, en als je wedergeboren bent ben je Zijn kind!!
En Hij is altijd blij dat je bij Hem komt, dus ook als je "in bed ligt".
Ik ben het wel eens met Ds. Pieters wat betreft de lichaamshouding, het knielen houdt je wakker, in bed kun je sneller in slaap vallen, maar ook dat is weer persoonlijk.
teddy
Zelfs voor een koning zou je bij wijze van spreke knielen. En God is zelfs méér dan een koning, hij is ook priester, profeet etc!! Zou je dan niet voor HEM knielen?
Antoinette
Ik wil vaak knielen voor mijn Koning!
Maar 's avonds als ik naar bed ga kniel ik vaak niet omdat ik dan ook lekker in mijn bedje met Hem praat.
Bidden is trouwens niet een eenrichtingsverkeer, we moeten ook weleens stil zijn om zo Zijn stem te kunnen verstaan.
Dit gaat me persoonlijk goed af als ik lekker in mijn bedje lig, en niet als ik zit te bibberen van de kou voor mijn bedje.
Ik denk dat het heel persoonlijk is, doe wat je denkt dat goed is, maar doe nooit iets omdat het MOET moeten is dwang en een vervelende dwang is nooit van God.
Cloudsadmirer
Ik kniel altijd IN mijn bed. Knielen is de eerbiedigste houding en ik denk dat we dat zeker MOETEN doen voor de HEERE, en tegelijkertijd is het lekker warm. Tegenwoordig lezen en danken we ook vaak beneden op de bank omdat we dan onze gedachten er beter bij kunnen houden, misschien een tip voor de vraagsteller.
Teddy, idd, God is voor ons ook door het stof gekropen!
debbie
deze 'discussie' heb ik vaak met mensen om mij heen gevoerd,
omdat ik niet kniel voor het bidden, omdat ik zo snel erge pijn in de knieen krijg, dat ik me dan niet meer op het gebed kan concentreren,
ik bid dus altijd in bed, en nee ben nog nooit in slaap gevallen tijdens het bidden, en kan mij ook heel goed concentreren, als ik buiten me bed ben, denk ik vaak; brr koud, ik wil slapen dus dit is voor mij de beste manier, maar ieder voor zich!
Cloudsadmirer
debbie, mijn reactie is natuurlijk niet bedoeld voor mensen zoals jij, want daar kan je niks aan doen!
jslabbekoorn
De Joden staan met opgeheven handen uitgestrekt en de ogen gericht naar boven, als ze bidden. Zo deed David het ook (Ps. 25, 28, 121,123, 141). Zo sprak Salomo zijn (openbaar) gebed uit (2 Kon. 8:22) en het volk stond (:14). Het schijnt ook, dat men wel plat op de buik in het stof ging liggen (Ps. 44:26; 113:7); of anders wel nederbukken en knielen (22:30; 72:9; 95:6). Ezra boog zijn knieën toen hij bad (Ezra 9:5); Daniël richtte zijn aangezicht tot God, met vasten, in zak en as (Dan. 9:5). De Farizeeërs stonden ook met het aangezicht naar boven (Luk. 18:11,13), de tollenaar, stond, met gebogen hoofd, slaande op zijn borst (:13). Velen vielen neder op de knieën en knielden voor Jezus (Matth. 17:14; Mark. 1:40). Jezus knielde Zelf neder en bad (Luk. 22:41); Petrus knielde en bad (Hand. 9:40) Paulus ook (Ef. 3:14) en het is een beeld voor het buigen voor een koning, wat ieder voor de Heere zal moeten doen (Rom. 14:11; Fil. 2:10). Het is dus goed om in het openbaar te staan (bidden in de kerk), in het verborgen te knielen, en het spreekt van eerbied en gezag hebben voor God, maar er zijn inderdaad omstandigheden dat het niet hoeft of kan. God ziet het hart aan. Is dat gebogen voor Hem, is daar de eerbied en het ontzag voor God. Het uiterlijke is daar wel een uiting van en is goed om, indien mogelijk, te doen. Als je lichamelijk iets aan je knieën hebt bijv. is het beter een andere houding te nemen. Bij vrieskou, kun je ook onder de dekens knielen, bijv., maar die houding is ook weer niet zo lang vol te houden. Korte gebeden kunnen zo gedaan worden. Maar als de nood je drijft om te bidden en je kunt niet ophouden, dan gebeurt het wel dat je het al liggend op je bed, zittend of staande op je werk, al werkend doet. God hoort het geroep van de jonge raven, het gepiep van de zwaluw en het gekir van de duif (Hizkia) en het gezucht van de ellendigen.