Gauw bang voor ziekten

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik ben iemand die gauw bang is voor ziekten. Als ik bijvoorbeeld ergens pijn heb wat nieuw voor me is, of niet te plaatsen is, denk ik al snel dat het een erge ziekte is. Dan maak ik me heel erg ongerust en ben er dagenlang mee bezig. Als ik er met iemand over praat gaat het het ook wel weer over, maar er is altijd wel iets waar ik me zorgen over maak. Nu bijvoorbeeld ben ik bang omdat ik geregeld pijn in mijn borsten heb. Op verschillende plaatsen. Ik kan geen knobbeltje ofzo iets vinden. Ook voel ik het rond mijn oksels. Het steekt soms en het gaat weer weg. Moet ik naar de huisarts of is het waarschijnlijk onschuldig en misschien spanning?

Antwoord

Ik kan van hier niet beoordelen of je ermee naar de huisarts moet. Het feit dat de klachten wisselen, klinkt onschuldig.

Misschien moet je wel eens in gesprek over de vraag waar die onzekerheid over je lichaam vandaan komt. Zo te horen kost het je veel energie. Soms lukt het meer over de aanleidingen te ontdekken.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

medisch