Moeten alle heilsfeiten beleefd worden?

Ds. H.J. Stoutjesdijk / Geen reacties

Vraag

Moeten alle heilsfeiten beleefd worden wil men een kind van God zijn? Men zegt, het staat niet letterlijk in de Bijbel? Maar Gods Woord is toch geestelijk? Zijn wij er niet blind voor!?

Antwoord

Allereerst is het geen kwestie van moeten (zoals de vraag luidde) maar van "vanzelfsheid" wanneer je door de Heilige Geest wordt geleid. Dan leer je wat Kerstfeest, Goede Vrijdag, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren is. Dan ga je ook uitzien naar de jongste dag. Er is in het Koninkrijk Gods niets automatisch.

In de tweede plaats, als we door genade Christus mogen kennen als onze Borg en Middelaar, willen we Hem ook volgen in Zijn gang van kribbe naar kruis, van Golgotha naar Jeruzalem. Dan worden onze voeten vast gemaakt in het Woord van God door de Heilige Geest. Zo wordt Kerstfeest werkelijk Kerstfeest, Goede Vrijdag werkelijk Goede Vrijdag, enzovoorts.

En zo leidt de Heilige Geest tot het kindschap Gods. Niet als een "systeem" maar als een geleid worden in het hele leven van stap tot stap op de maat van Gods Woord.

We hopen dat zo een en ander voor de vraagsteller is verduidelijkt.

Hartelijke groet en zegen,

Ds. H. J. Stoutjesdijk

Lees meer artikelen over:

heilsfeiten beleven