Tot Christus gaan

Ds. A.A. Brugge / 20 reacties

Vraag

Aan ds. Brugge. In uw antwoord op de vraag over de boeken van Erskines staat dat er geen enkele voorwaarde is om tot Christus te gaan. Ik moet gered worden en het is een groot wonder als God dat wil doen. Daarvoor moet ik dus bij de Heere Jezus zijn. Pas hoorde ik een preek van u en zoals ik het opgevat heb, kwam het er op neer dat alleen een bepaald soort mensen tot Christus vlucht: alleen die mensen die een heleboel ellendekennis hebben. Maar dat heb ik nou net niet. Maar dan is dat eigenlijk toch wèl een voorwaarde? Want ik kan nu wel tegen God zeggen: "Wilt U mij redden, U belooft dat U dat wilt en dat Christus alles heeft voldaan." Maar dan mag dat dus niet, omdat ik niet aan die eis voldoe van veel ellendekennis. Ik heb echt helemaal niks, ik kan zelfs geen ellendekennis aan God aanbieden! Kom het er dan op neer dat ik daarom niet gered kan worden? Hoe zit het nu? Ik begrijp het echt niet meer. In de kerk wordt zo vaak alleen maar gepreekt voor mensen die veel ellendekennis hebben, maar niet voor mensen die dat veel te weinig hebben. Er staat nergens in de Bijbel dat je om veel ellendekennis moet bidden, anders zou ik dat wel doen, want ik kan het mezelf ook niet aanpraten. Mag ik nu wel of niet tot Christus gaan?

Antwoord

Ik heb lang nagedacht over een antwoord op deze vraag. Gezien het type vraag en de mogelijk pastorale achtergrond ervan ben ik de mening toegedaan dat met de betrokkene beter een pastoraal gesprek kan plaatsvinden dan een antwoord wat mogelijk geen recht doet aan de intenties van de vragensteller.

Groeten,
Ds. A. A. Brugge

20 reacties
hoop
Het is de trekkende liefde van de Vader tot zondaren die vluchten naar Jezus (is volop bijbels) Dit kunnen zondaren zijn met weinig of veel of geen ellendekennis.

Christus nodigt (in het gewaad van Zijn Woord) meerdere malen.
Wanneer iemand dan bemerkt dat hij of weinig of geen ellendkennis heeft, kan dat twijfel of ongeloof in hart veroorzaken.

Dan is er maar 1 bijbels principe: Bemerkt niet op u zelf, maar vlucht naar Hem.
Gehoorzaam Hem! De Heere aan Zijn Woord houden, dat is wat De Heere Jezus wil. In alle lek en gebrek, dat wel. Maar dat zal heel je leven zo blijven.

Wend u naar Mij toe en word behouden!

Gods Zegen toegewenst!
1a2b3c
Geloof je pas dat Gods Woord waar is als het bevestigt wordt door een dominee of oudvader, eerder dan wanneer God Zelf het zegt?
Als God zegt in Zijn Woord dat je vrij tot Hem komen mag zou het niet uit moeten maken als iemand het anders zegt, al waren het alle dominees in de hele wereld en alle oudvaders of wie dan ook.
Paulus zegt zelfs: al was het een engel uit de hemel!! Gal.2:8.
Ga toch de Bijbel lezen als je van dominees en/of schrijvers in de war raakt en vraag om de Heilige Geest, Die God belooft heeft te zullen geven als je Hem erom bid.

Wie tot Mij komt zal Ik geenzinds uitwerpen, staat er een voorwaarde bij?
Wie wil die kome, en neme van het water des levens om niet.
Een ieder die de Naam des Heeren zal aanroepen zal zalig worden.
jpkuyper
Mijn reactie is liefdevol, maar scherp: Deze vraag komt m.i. voort, omdat een dergelijke prediking (een prediking (alleen) voor zondaren die ervaren hoe slecht ze zijn) uitwerkt in lijdelijkheid: ik ervaar dat niet, dus is het niet voor mij.

Verdrietig is het dat mensen op deze manier afgehouden worden om tot geloof te komen. Er ie geen enkele voorwaarde om tot Jezus te kunnen en mogen gaan! Jezus heeft zelf aan alle voorwaarden voldaan. Wat moet Hij nog meer doen???

Hij biedt zijn reddende hand aan drenkelingen. Zou je dan zeggen: ik kan zijn hand niet grijpen? Verdrinken omdat je zijn verlossing niet aanneemt? Hij staat klaar om je te redden, maar als je maar blijft wachten zul je verdrinken!

Natuurlijk: Het is 100% genade en er is niet van ons bij. Maar gehoorzaam wel de opdracht van Jezus om tot Hem te gaan. Actief.

Tip en vraag aan vraagsteller: Heb je het al eens uitgeprobeerd dan? Tot Jezus gaan, zonder je zonden te voelen? Nee? Ik weet zeker dat Hij je niet af zal wijzen! Hij zal je liefdevol omarmen! Probeer het eens uit. Bid elke dag, ook al voel je niets. Je eet toch ook wel eens, zonder dat je honger hebt? Zo is het ook met bidden!

Kom, laat Hem niet langer wachten,
haast je naar de Vader toe.
Hij vraagt jou of je wilt komen,
zeg niet langer: ’k weet niet hoe.
Hunk’rend staat Hij op de uitkijk,
turend of Hij jou al ziet.
Ook voor jou is Zijn vergeving,
weiger deze liefde niet!

http://gospelwords.nl/Gedicht.aspx?g=3
hoop
Beste 1a2b3c

In de war raken van dominees en/of schrijvers wat je schrijft vind ik te ver gaan.
Het gaat erom dat de dominees en de schrijvers hetzelfde voorschrijven wat jij en ik hier publiceren. Gelukkig gebeurt dat ook.

Laten we niet vergeten, dat ook een dominee inzicht en kracht van de Heilige Geest nodig heeft. En dat wij onze dominees in het gebed mogen opdragen bij de Heere. Het maakt dan niet uit bij welk kerkverband die dominee is aangesloten.
1a2b3c
hoop, Waarom zijn er zoveel verschillende kerken als we het allemaal met elkaar eens zijn? Er wordt hier zeer zeker verschillend over gedacht, en die verschillende kerkverbanden dat heeft vaak met het aanbod van genade te maken.
Daarom zeg, kijk maar wat God Zelf ervan zegt, aan Hem moet je tenslotte verantwoording afleggen en niet aan dominee a of schrijver b.
Waarmee ik uiteraard NIET zeg dat we niet voor de dominees moeten bidden.
Alphonsus
Ga je leven eens na en schrijf eens op een A4tje al je zonden en overtredingen die je nog weet. Doe hier bijvoorbeeld een week over en vul je lijstje aan met alles wat je te binnen schiet. Je hebt dan mogelijk nog geen ellendekennis maar wel zondekennis.

Neem dan de tijd op een rustige plaats waar je eventueel hardop kan bidden en leg God al je opgeschreven zonde voor, vraag Hem met een oprecht hart bij iedere zonde om vergeving, vraag om hulp van de Heilige geest om vrij te mogen komen van alles wat je (be)drukt. Prijs daarna uitbundig Gods naam en geef Hem alle eer die Hem toekomt.
Komt misschien wat geforceerd over, maar door hier vasthoudend in te zijn wordt het na verloop van tijd een verlangen van je hart om op deze wijze voor de troon van Gods genade te komen.
Komt het dan toch weer tot zonde in je leven (en dat gebeurt!!) dan ga je beseffen en voelen wat het betekent hoe afschuwelijk de zonde is t.o.v. de liefde van God.
Dan kan het zo maar zijn dat je tot jezelf zegt: ik ellendig mens. Heere redt mij voor de eeuwigheid van mijzelf en zegen mij met de deugden van uw zoon Jezus Christus opdat ik mag toenemen in de gave van de Heilige Geest (zie de Galatenbrief)
Christa
De Heere Jezus geeft zelf antwoord:
Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.

Ik lees nergens:
Want een iegelijk, die ellendekennis heeft, die ontvangt; en die ellendekennis heeft, die vindt; en die ellendekennis heeft, dien zal opengedaan worden.

Zie op de Heere Jezus!
sydneylover
Prof. dr. J. Blaauwendraad had ruim 10 jaar geleden helemaal gelijk:

Het is ingewikkeld geworden.

Als u begrijpt wat ik bedoel. Want volgens mij is het evangelie helemaal niet ingewikkeld.
janneman
Volgens mij kan de vraagsteller aan ds Brugge vragen om een gesprek van hart tot hart, en als ik iets ter aanvulling mag zeggen, iedereen die onder de verkondiging van het evangelie mag komen heeft het recht om te geloven, maar de Heilige Geest schenkt de kracht om te geloven. deze aanhaling is van ds Erskine zelf. nog een aanrader, ds W Pieters preekte vrij onlangs in de HHG van Alblasserdam, over het ingaan door de enge poort, op de website van deze kerk kan je deze preek zo naluisteren, daar kan je volgens mij ook heel veel leren over deze prachtige tekst uit Math 7 vers 13-14.
1a2b3c
janneman: iedereen die onder de verkondiging van het evangelie mag komen heeft het recht om te geloven, maar de Heilige Geest schenkt de kracht om te geloven.

Dat klopt helemaal, maar het punt is juist dat mensen gaan zitten
'wachten/bidden' op die kracht of op de H.G. en zo niet aan geloven toekomen.
Heel vaak wordt er gedacht dat er eerst iets vóór het geloof moet zijn.
De één wacht op ellendekennis de ander op berouw en een volgende op de H.G.
En het bevel van onze allereerste plicht is GELOVEN!!
Het moment dat iemand gaat geloven is hetzelfde moment dat de H.G. het geloof, de kracht daarvoor geeft.
dijna61
Laat je niet misleiden door een prediking die géén Evangelie is!
marten
Ds. Brugge had een schitterend en bijbels antwoord op de vraag over de Erskines.
Ds. zegt o.a.: hoe meer de prediker doordrongen is van eigen zonde en beleefd de ganade Gods in Christus, des te meer en indringender zal hij zijn hoorders aansporen om in Christus gevonden te worden.
Op de preekstoel lieten de Erskines niet na met zondaren te worstelen voor God.
Laat u met God verzoenen.
Ze waren beducht voor alles wat er maar naar zweemde een verhindering te zijn om tot Christus te gaan, en daardoor de zondaar op zichzelf terug te werpen.
Tot zover ds. Brugge.

Vele preken heb ik van ds. Brugge gehoord, maar nooit heb ik zo'n heldere boodschap gehoord die hij verwoord in genoemd antwoord over de Erskines.
Zo kan ik de vraagsteller goed begrijpen dat hij in verwarring komt als er zo anders wordt gepreekt als genoemd in de vragenbeantwoording.
Het is daarom jammer dat ds. Brugge hier niet openlijk op ingaat wat de oorzaak is van verschil in preken en schrijven.
Wordt ds. Brugge door angst beheerst van buitenaf? Het zou me niet verbazen!
pretty
Waar komt uberhaupt het hele verhaal rondom ellende kennis vandaan? Is het een gebod van God? Of halen we dit alleen uit het gedeelte waarin Paulus zich 'ellendig mens' noemt? Het is zeker dat Jezus wil dat je je zonden belijdt, maar dan is Hij trouw en rechtvaardig om je die te vergeven.
Tip: de video van Arjan Baan, 'God rechtvaardigt de goddeloze om NIET'. Erg boeiend.. voorop deze site te vinden...
Alphonsus
Ds. Brugge kennend is de Erskine benadering (welke Bijbels is) ook zijn benadering.
Alleen in zijn preken komt dit helaas niet zo vaak tot uitdrukking.
javisje
http://refoweb.nl/vragenrubriek/12129/2829-mijn-grootste-probleem-was-en-is-nog-steeds2c-toen.html

Misschien heb je wat aan dit antwoord. Het ligt wel een beetje in de lijn van je vraag. Ik hoop dat de Heere iemand op je weg plaatst die je die pastorale zorg wil bieden. Gods zegen gewenst.
1a2b3c
pretty: Waar komt uberhaupt het hele verhaal rondom ellende kennis vandaan?

Uit een overgewaardeerde catechismus!!
Omega
En uit de Psalmen. B.v. 25 en 31, om er maar een paar te noemen.
1a2b3c
Omega ?????????????? in een heel ander verband dan!! (waar het hier even niet over gaat).
appeltaart
Ik heb gisteren nog een dienst beluisterd via de comp.
Het was een ds van de ger.gem in Nieuwer ter aar.
Zo eenvoudig hij de zaken uitlegde hoor je niet vaak.
Mag ook wel eens gezegd worden, denk ik.
petrus
Geloven is een werkwoord.
En je moet dus wel degelijk iets doen.
Namelijk: je vertrouwen afwenden van jezelf en je eigengerechtigheden en je vertrouwen stellen op de Heere Jezus.
Kun je dat vanuit jezelf? Nee.
Maar dat hoeft ook niet, kijk maar.

Opent uwe mond,
eis van Mij vrijmoedig,
op Mijn trouw verbond,
al wat u ontbreekt,
schenk Ik zo gij 't smeekt,
mild en overvloedig.