Wolk van getuigen

Ds. H.J. Stoutjesdijk / Geen reacties

Vraag

Wat wordt bedoeld met "de wolk van getuigen"? Ik hoorde pas van iemand dat het de gestorven heiligen zijn die als het ware ons aanmoedigen en op ons neerzien vanuit de hemel. Wat is uw mening hierover?

Antwoord

De woorden "een wolk van getuigen" staan in Hebreeën 12:1. Deze wolk van getuigen heeft betrekking op de rij van gestorven geloofshelden, die in hoofdstuk 11 genoemd zijn. Dat zij door het geloof aan de HEERE en de voorgestelde hoop hebben vastgehouden, mag ons bemoedigen om dat ook te doen. Namelijk om de last af te leggen en de zonde die ons lichtelijk omringt. Om net als zij de voorgestelde loopbaan met lijdzaamheid te lopen. Deze bemoediging is het werk van de Heilige Geest en niet van deze wolk van getuigen!

Als de vraagsteller of vraagstelster bedoelt dat deze gestorven heiligen ons als het ware aanmoedigen en op ons neerzien vanuit de hemel, is dat een Roomse gedachte en niet naar de Schrift. Het mag een grote troost zijn wanneer we weten dat gestorven geliefden bij God zijn. De troost daarvan en de bemoediging om de voorgestelde hoop vast te houden is echter het werk van Gods Geest, door datzelfde geloof als waarmee die gestorven heiligen zijn zalig geworden.

Ds. H. J. Stoutjesdijk

Lees meer artikelen over:

heiligenhemel