Vriendin gevaccineerd, ik niet

Ds. H.J. Stoutjesdijk / Geen reacties

01-10-2001, 00:00

Vraag

Ik heb sinds kort verkering met een meisje wat gevaccineerd is. Maar van huis uit ben ik dat niet. Wij denken er dus allebei anders over. Maar is het vanuit de Bijbel gezien nou goed om je te laten vaccineren?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik kan mij natuurlijk niet mengen in verkeringsperikelen. Of iemand van huis uit wel of niet gevaccineerd is, betekent niet dat hij of zij er net zo over denkt als thuis. Ik denk dat in de verkeringstijd het ergens anders over dient te gaan dan hierover, al is het goed om biddend en gelovig (met nadruk op deze woorden!) ook deze zaken samen te overwegen voor Gods aangezicht. Laten we het in elk geval niet laten afhangen van de mening van een dominee of een mens.

Ook in dit opzicht dienen we gelovig te luisteren naar Gods Woord. En daarom: wat zegt de Bijbel daarover? En dan moet ik zeggen dat dit niet zo duidelijk is dat je op grond daarvan moet zeggen: het is goed of het is fout je te laten vaccineren.

Uitgaande van de tekst uit Markus 2:17: "Die gezond zijn, hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn", zou men kunnen zeggen, dat men, indien er geen ziekte is, zich ook niet hoeft te laten vaccineren, maar mag men dat wel indien er een ziekte of epidemie uitbreekt. In elk geval dienen we vanuit Gods Woord tegen vaccinatiedwang te zijn.

Maar voor alles geldt: Al wat gij doet, doet dat uit het geloof! Wij mogen bij een ander de maat niet nemen. Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd! Ook als iemand zich vaccineert of niet, dient dit in het geloof te geschieden onder biddend opzien tot de HEERE!

Aan de andere kant lees ik ook in de Bijbel, bijvoorbeeld bij het bouwen van een huis, dat iemand voorzorgsmaatregelen mag nemen. God heeft Zijn voedingsmiddelen, geneesmiddelen en genademiddelen niet voor niets gegeven. Ook in het gewone leven nemen we allerlei voorzorgsmaatregelen zonder erbij na te denken, al is het alleen maar dat we bij droog weer toch een paraplu meenemen.

Ik bedoel niet om al of niet vaccinatie belachelijk te maken. Het is een serieuze zaak. Maar ik kan niet zeggen of het goed of fout is je te laten vaccineren, Bijbels gezien. Het is een biddende zaak, die in het geloof voor Gods aangezicht duidelijk wordt.

Met vriendelijke groet,

Ds. H. J. Stoutjesdijk

Ds. H.J. Stoutjesdijk

  • Geboortedatum:
    03-03-1949
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Dordrecht
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

Tags in dit artikel:

vaccinatie
Geen reacties

Terug in de tijd

Sinds kort ben ik bekeerd en gered door de Heer en sindsdien heb ik heel veel wonderen en tekens mogen aanschouwen. Alles in mijn leven begint sinds deze hergeboorte langzaam een plekje te krijgen. An...
2 reacties
30-11-2018
Nog voordat ik geboren werd, wist een bekeerde overgrootmoeder dat ik een meisje was. Ze heeft ook gezegd dat ik bekeerd zou worden. Mag je zoiets ook geloven? Dus mag ik geloven dat ik bekeerd zal wo...
Geen reacties
30-11-2005
Aan dr. C. A. Van der Sluijs. Enige tijd hoorde of las ik van u de uitspraak: "Een voorspelbare prediking is een ramp voor de kerk." Volgens mij zei u dat tijdens een preek over de bekering van Lydia ...
4 reacties
30-11-2011
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering