Gemengde gevoelens bij gebedsgenezingsdienst

Ds. H.J. Stoutjesdijk / Geen reacties

Vraag

Ik ben laatst bij een gebedsgenezingsdienst geweest. Ik ging daar met gemengde gevoelens heen, maar ook weer met gemengde gevoelens weg. Ik wist niet of het nu echt goed was of juist niet. Heeft u hier een antwoord of een invalshoek op?!

Antwoord

Hierbij een antwoord op de vraag betreffende de gebedsgenezingsdienst. Je ging er met gemengde gevoelens heen maar ging ook weer met gemengde gevoelens weg. De vraag is of zo'n gebedsgenezingsdienst nu echt goed is of juist niet.

Eigenlijk heeft de vragensteller de vraag al voor een deel beantwoord: door de gemengde gevoelens die hij had en die niet weggenomen zijn. Maar ter zake. In het algemeen gesproken zegt de Bijbel dat de HEERE op het gebed genezen kan. Lees o.a. maar Jakobus 5:13-15!

Ik zeg met nadruk op het gebed en ook kan. Want God is aan ons niets verplicht. En soms krijg je bij gebedsgenezingsdiensten de indruk, ik zeg het voorzichtig, dat de HEERE als het ware verplicht is door en om ons bidden te genezen; iets wat de Bijbel pertinent niet leert! Nooit is iets wat wij doen de grond waarom God iets doet. Dat zegt de Bijbel duidelijk. En toch gaat geen ding zonder bidden goed. Want de HEERE hoort onze stem zo graag.

Ik kan me levendig indenken dat iemand gemengde gevoelens heeft bij een gebedsgenezingsdienst. Ik zou me er ook ver vandaan houden. Voor je het weet, raak je verzeild in occulte toestanden met allerlei gevolgen vandien. Vanzelfsprekend is het goed in het gebed tot God de toevlucht te nemen en niet op mensen of middelen te vertrouwen, al mogen wij van middelen en mensen biddend gebruik maken.

Ds. H. J. Stoutjesdijk

Lees meer artikelen over:

gebedsgenezing