Bij alle kerkverbanden in de kerk zitten

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Mag ik -als ik nog geen belijdenis heb gedaan- nog bij alle kerkverbanden in de kerk zitten? Ik heb nog geen vaste keus gemaakt, maar moet ik persé aan een bepaald kerkgenootschap verbonden zijn?

Antwoord

Hartelijk dank voor je vraag. Uiteraard zijn we vrij om bij verschillende kerkverbanden naar de kerk te gaan, bij welke kerkverband dat ook is. Toch geldt ook hier de oproep: onderzoek alle dingen en behoud het goede.

Toch ben ik in dezen beducht voor een bepaalde vrijblijvendheid. Gaan we naar een kerk omdat daar het gras lekkerder is (het is uiteraard een beeld,) dan in een ander kerk of gaan we naar een kerk waar het Woord des Heeren zuiver en eerlijk wordt gepredikt. Anders gezegd: gaan we uit nieuwsgierigheid of uit heilbegerigheid. En beseffen we dat de rechte prediking van Gods Woord altijd tegen onszelf ingaat?

Moeten we persé aan een bepaalde kerk gebonden zijn? Waar we vrijblijvend ons opstellen tegenover een kerk, kunnen we deze kerk geen liefde geven en zullen we moeilijk de gemeenschap der heiligen ontvangen, die vanuit de kerk hoort -dat wel- uit te gaan. Bovendien moeten we een kerkgenootschap niet als een luxe zien. We zijn schuldig om ons bij de ware kerk te voegen (Nederlandse Geloofsbelijdenis artikel 28). Kun je bovendien gebed voor een  kerk hebben als je je er vrijblijvend tegenover opstelt. En hoevelen zijn niet in een oprecht gebed voor hun kerk gezegend geworden. Het is waar dat het een verdrietige zaak is dat er zoveel kerken zijn; De Heere vergeve het. Maar kun je iets door genade voor een kerk betekenen als je je vrijblijvend blijft opstellen? De vraag is dan niet wat heb ik aan een kerk, maar wat ben ik voor de kerk. Maak wel een keus.

Het gaan naar verschillende kerken kan ook onrust geven. Het gevaar is dan zo groot dat we om een bepaalde dominee, of om een andere reden gaan. Laten we ons niet afvragen van wat wij willen, maar wat in deze de weg des Heeren is. Een oude kerkvader zei eens dat er buiten de kerk geen zaligheid is. Daar kunnen we verschillend over denken, maar wordt lid van een kerk waar de Heere op het hoogst verheerlijkt en de zondaar op het diepst vernederd wordt. Gods Woord vraagt van ons geen vrijblijvendheid, maar een keuze. Ook in kerkelijk opzicht. Moeten we een goede kerk zoeken, of een slechte? Allebei! En beleef je zelf maar als het slechtste lid van de kerk. En dat ook omdat genade geldt voor hen die zich als de grootste der zondaren heeft leren kenen.

De Heere zegene je, ds. J. van Rossem

Lees meer artikelen over:

kerkgang