Bijzondere belofte voor relatie

Kand. G.A. van Ginkel / 1 reactie

Vraag

Ongeveer een jaar geleden viel mij opeens een jongen op, die ik al iets langer van gezicht kende. Niet om zijn uiterlijk, maar om wat hij zei over Gods bedoeling met trouw zijn aan elkaar. Het raakte me. Later verdween hij deels uit mijn gedachten en zat ik vooral met vragen met betrekking tot een jongen die ik al lang kende, waar ik verliefd op was geweest en die weer in mijn buurt opdook. Ik wist niet wat ik daarmee moest. Toen zei God heel duidelijk tot mij met betrekking tot het krijgen van een relatie: “De HEERE zal voor ulieden strijden, en gij zult stil zijn” (Exodus 14:14). Die situatie heb ik toen aan Hem over mogen geven en Hij heeft me geholpen ermee om te gaan. De jongen die ik het eerst noemde, ging daarna weer een groter deel van mijn gedachten beheersen. Inmiddels heb ik hem iets beter leren kennen door een goed gesprek, hoewel we verder geen contact hebben, maar ik weet dat God voor hem centraal staat in zijn leven. Dat vind ik het allerbelangrijkste in een relatie, het samen dienen van God.

Ik vraag me echter af of het Gods wil is dat ik met hem iets opbouw in de toekomst. Moet ik proberen contact met hem te zoeken? Ik wil voorkomen dat ik dat doe en dat blijkt dat Gods plannen anders zijn. Het is natuurlijk heel makkelijk om een weg uit te stippelen voor God en Hem te laten zien dat die weg ook nog eens tot eer van Hem is, terwijl God een totaal andere weg voor ogen heeft. Ik ben ook bang dat ik zelf gekwetst word als ik contact zoek en het vervolgens spaak loopt, omdat God anders wil. Maar als het wel Gods bedoeling is, wil ik natuurlijk wel heel graag in contact komen. Hoe weet ik Gods bedoeling met in deze situatie?

God heeft aan mij de bijzondere belofte gegeven uit Exodus 14:14, maar ik weet niet goed hoe ik er mee om moet gaan. Telkens als ik naar Zijn wil vraag voor deze concrete situatie en een Bijbelgedeelte lees, kom ik een tekst tegen in de strekking van Exodus 14:14. Vraag ik te veel van God als ik Zijn wil precies duidelijk wil hebben in deze situatie? Moet ik letterlijk stil zijn? Afhankelijkheid van Hem is het belangrijkste, maar moet dat niet gepaard gaan met handelen? Moet ik wel of geen contact zoeken? Ik hoorde afgelopen week dat God Zijn beloften altijd vervult, maar dat het soms lijkt dat ze niet vervuld worden en dat dat bedoeld is om je afhankelijk te maken. Dat God altijd het beste met ons voor heeft, ook al lijken Zijn vervullingen soms zo ver weg. Dat is zo, daar vertrouw ik op. Toch zou ik zo graag willen weten of de vervulling van Exodus 14:14 voor deze situatie geldt en wat de antwoorden zijn op eerdergenoemde vragen. Ik weet dat u mij de antwoorden op mijn vragen misschien niet direct kunt geven, maar zou u wat handreikingen kunnen doen? In het vertrouwen dat God ons allen leidt.

Antwoord

Je verlangt naar een relatie waarin God op de eerste plaats staat; voor beiden. De HEERE heeft je beloofd dat Hij de weg zal banen. In het geloof zoek je Hem te volgen. Je huivert bij de gedachte Hem voor de voeten te lopen. Je wilt Zijn weg gaan.

Iemand die zo denkt en spreekt, vanuit het hart, is een gezegend mens! Dank God voor die zegen. En: vertel de Heere dat je niet goed weet wat je mag of moet doen. Dat je ondanks alle signalen niet goed weet hoe te handelen. Vraag God om de jongen te mogen ontmoeten en met hem over het meest wezenlijke in dit leven te mogen spreken. Vraag ook of Hij ruimte wil bieden om over je gevoelens te kunnen spreken. Open, duidelijk en eerlijk. Tegen de achtergrond van je verlangen om een relatie te mogen ontvangen uit Gods hand. Om Hem te dienen. Zeg: “Uw wil geschiede!”

Vrees niet voor afwijzing. Als hij je zou afwijzen dan doet hij dat alleen in het geloof dat Gods weg anders is. (Als deze jongen tenminste innerlijk is zoals hij zich tot op heden uitgeeft.) Hij wijst je (dan) niet af om wie jij bent of niet bent, maar om wie God is!

Mocht het tot een relatie komen, blijf dan bijbels alert. Dat heeft niets te maken met achterdocht, maar wel alles met ontspannen (dat is: met overgave) vragen naar Gods wil. Bid de HEERE voortdurend om wijsheid, licht en raad. In Jezus Naam. Je zult ontvangen.

Kand. G. van Ginkel

Tags in dit artikel:

belofte(n)Gods wil
1 reactie
sijmen
Denk ook vooral aan genesis 16. Als God iets belooft zal Hij het doen. Dan moeten wij dus niet zelf de middelen in gang zetten om die belofte vervuld te krijgen. Die neiging hebben we. Maar dan gaat het niet zoals God het wil. Verder doe ik niks af van het antwoord. Lees eens wat verklaringen bij deze geschiedenis. Kohlbrugge geeft als raad slechts te wandelen in ootmoed met onze God, en te erkennen: ik ben niets dan een goddeloze, maar de Heere houdt woord en trouw tot in alle eeuwigheid, en laat nooit varen de werken Zijner handen. Ik denk dat de vraagsteller het ergens wel weet, maar bevestiging wil. Blijf vasthouden aan Zijn belofte, als Hij wat belooft hoeven wij niet aan het werk te gaan, maar zal de Heere het geven.