Zo snel mogelijk bekeren

Ds. H.J. Stoutjesdijk / Geen reacties

Vraag

Een paar weken geleden droomde ik dat ik me zo snel mogelijk moest bekeren want ik had niet zo lang de tijd meer. Het laatste jaar heb ik steeds vaker momenten dat ik denk waarlijk te geloven, maar dat gevoel is soms zo weer weg. Soms weet ik zelfs niet meer hoe ik bidden moet. Na deze droom weet ik helemaal niet meer wat ik moet doen. En als ik in de Bijbel lees, krijg ik als antwoord dat ik niks hoef te doen. Weet u misschien een antwoord of zou u er eens op in willen gaan?

Antwoord

De HEERE wil ons onderwijzen. Niet via subjectieve dromen, maar door de objectieve Bijbel; door Woord en Geest. We moeten ons maar altijd als leerlingen zetten aan de voeten van de Christus der Schriften. En de Schrift zegt ons: bekeert u en gelooft het Evangelie! We mogen geen seconde langer onbekeerd voortleven. Daartoe ontzegt de Schrift ons alle recht.

Het ware zaligmakende geloof rust niet in allerlei gevoelens of verstandelijke overwegingen maar op de vaste bodem van de Schrift, in het hart verklaard door de Heilige Geest. Gebed en geloof veronderstelt de hoogste activiteit, echter niet vanuit de mens om wat te verdienen, maar om op God te letten uit genade.

Wellicht dat Handelingen 16:30-31 het antwoord is op de vraag. De geschiedenis van de gevangenbewaarder van Filippi. Hij dacht dat de gevangenen allemaal gevlucht waren. Hij zou zichzelf om het leven brengen. En in die grote nood vroeg hij, toen Paulus te kennen gaf dat ze er allemaal nog waren: wat moet ik doen om zalig te worden? En het antwoord: niets doen! Dat wil zeggen: geloof in de HEERE Jezus Christus, vertrouw je aan Hem toe helemaal, geef je aan Hem over, en je zult zalig worden!

Met vriendelijke groet, ds. H.J. Stoutjesdijk

Lees meer artikelen over:

dromen