Bestaat er wel een God?

Ds. H.J. Stoutjesdijk / Geen reacties

Vraag

Ik zelf weet niet hoe ik mijn vraag het best kan formuleren. Maar ik zit met de volgende vraag. Ik ben een jongere van 18 jaar. Ik ben erg bezig met het geloof. Het geloof in de Heere Jezus Christus. Maar de vraag is dan ook eigenlijk, bestaat er wel een God? Een God die de aarde gemaakt heeft. Ik weet wel dat de Bijbel een geloofsboek is. Je ziet echter in de wereld veel andere religies. Wie is God?"

Antwoord

Het is een moeilijk te beantwoorden vraag. Niet omdat zo weinig over gezegd is, maar omdat over deze vraag heel veel gesproken kan worden. Hele bibliotheken vol kunnen geschreven worden en zijn geschreven over het bestaan van God en wie God is.
Ik vat de vraag naar God van deze jongere echter op als een existentiële vraag. Hij of zij is erg bezig met het geloof en dan specifiek het geloof in de Heere Jezus Christus. En daarbij stuit hij of zij op het bestaan van God; een God Die de aarde gemaakt heeft. Er is kennis dat de Bijbel een geloofsboek is. Maar er zijn heel veel andere religies in deze wereld. En natuurlijk schuilt er ook achter de vraag de kwestie wat de ware religie is.
Toch is naar mijn vaste overtuiging het christelijk geloof het ware geloof en de God van de Bijbel de enige, ware God. Elke andere religie dan de christelijke is vals, omdat zij geen echte verlossing biedt. Maar voordat ik op de vraag dieper in ga, wil ik graag eerst stellen dat ik vanuit mijzelf over God niets weet en dat elk spreken over God alleen maar kan gebeuren, als God Zich aan een mens openbaart of bekend maakt. En dat, Zichzelf openbaren, heeft God in het bijzonder, tot zaligheid van mensenkinderen gedaan in Zijn Woord, de Bijbel.

Wie dus wil weten of God bestaat, moet de Bijbel lezen, Gods eigen Woord. En die mag op grond van dat Woord vragen of God Zich aan hem of haar bekend maakt. Want dat wil Hij doen. Nu is de Bijbel een boek dat nogal onbegrijpelijk is voor iemand, die er misschien nog nooit of zeer sporadisch in leest. Laatst heb ik een boek gelezen, waarin een dominee aan iemand, die hem vroeg of hij het bestaan van God kon bewijzen, onverwijld antwoordde met een krachtig ja en die persoon de raad gaf Psalm 119 te lezen en te bidden of God die persoon bij het lezen wilde verlichten.
Ik kan nog verder gaan en zeggen dat God niet alleen de God is, Die Zich in Zijn Woord openbaart maar verder nog dat Hij Zich bekend maakt in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon. Johannes 1:18 zegt: "Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in de schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard." En de HEERE Jezus zegt Zelf in Johannes 17:3: "En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, Die Gij gezonden hebt." Zonder de HEERE Jezus, Die zondaren van hun schuld verlost heeft door Zijn dierbaar bloed voor hen te storten aan het vloekhout van Golgotha, zal niemand God kennen.

Ik kan nog verder gaan en zeggen dat God niet alleen de God is, Die alles geschapen, Zich in Zijn Woord geopenbaard en in Christus Jezus Zijn liefde jegens zondaren bekend gemaakt heeft. Hij is ook die God, Die door Zijn Heilige Geest in harten en levens van mensenkinderen wil wonen en werken, Die hun hart wil vernieuwen en wederbaren waardoor ze naar Zijn wil begeren
te leven.

Ik trek de volgende conclusies: God kunnen we alleen kennen indien Hij Zich aan ons bekend maakt. Dat wil Hij doen wanneer wij biddend de Bijbel lezen, Zijn eigen Woord. Hij maakt Zich bekend in Christus Jezus, de enige Naam Die onder de hemel tot zaligheid gegeven is (zie Handelingen 4:12). Hij maakt Zich door Zijn Geest bekend, Die in ons wonen wil. Wil jij dus God leren kennen, is het nodig dat je de Bijbel leest en tot God bidt of Hij om Jezus' wil door Zijn Geest in je hart komt wonen. Daarom is ook het christelijk geloof het ware geloof. Want bij andere religies moeten wij mensen tot God opklimmen in eigen kracht. Maar in het christelijk geloof belijden wij dat God naar ons komt om ons te verlossen.
Aan het einde van dit (korte) antwoord zeg ik: God is groot, en ik begrijp Hem niet!

Ds. H. J. Stoutjesdijk

Lees meer artikelen over:

God zoeken