Geregistreerd partnerschap

Ds. J.J. van Holten / 1 reactie

Vraag

Een vriend en vriendin van mij willen een geregistreerd partnerschap aangaan i.p.v trouwen. Mijn vraag is: Hoe wordt hier vanuit de reformatorische achterban tegen aangekeken?

Antwoord

Hoewel ik de achtergrond van je vraag best begrijp, heb ik toch wel een opmerking vooraf bij de vraag die je me via Refoweb voorlegt. Jij maakt je zorgen om hoe, zoals ja dat noemt: “de reformatorische achterban” tegen zaken aankijkt. Ik kan me best voorstellen dat jij of iemand anders denkt, hoe zullen de mensen daartegenaan kijken en wat zullen reformatorische christenen daarvan vinden, maar het allerbelangrijkste is toch wat God in Zijn Woord vindt van het doen en laten van mensen. En als het goed is, dan zullen bijbelgetrouwe christenen, (en daar horen als het goed is ook reformatorische christen toe), je niet in de eerste plaats zeggen wat ze er zelf van vinden, maar wat God daarvan vindt. Immers christenen  willen hun handelen baseren op het Woord van God. Dat als eerste.

Maar nu je vraag. Met in achtneming van het bovenstaande moeten we, het overigens door de burgerlijke overheid met het huwelijk, juridisch gelijkgestelde, geregistreerde partnerschap afwijzen. Alleen het huwelijk, als openbare daad van twee mensen, geldt voor God als een wettig huwelijk. Waarom? Omdat je je in een huwelijk werkelijk aan elkaar verbindt, volledig, dat wil zeggen juridisch, moreel, persoonlijk, lichamelijk, geestelijk, in goede en slechte tijden bij gezondheid en ziekte, altijd en voor de volle honderd procent dus! Daar geef je in de huwelijkssluiting openbaar je ja-woord voor aan elkaar en ten aanhoren van getuigen.

Dat is nogal wat. En ik kan me wel voorstellen dat mensen daarvan terugschrikken. Ik denk dat het op zo’n moment beter is nog eens goed met elkaar in gesprek te gaan. En liefst ook met elkaar in gebed te gaan, dan te kiezen voor een constructie die geregistreerd partnerschap heet. Het geregistreerd partnerschap is niet te vergelijken met het huwelijk. Daarbinnen geldt alleen een gedeeltelijke , namelijk juridische, verantwoordelijkheid voor elkaar en ook niet een levenslange verbintenis, want de registratie geldt zolang als de beide parners dat op prijs stellen. De registratie is ook weer zomaar te ontbinden als het niet bevalt, of als het niet leuk meer is, of als het gevoel weg is, of noem maar op. Vaak wordt voor die constructie gekozen omdat je anders geen huis kunt kopen. Dat is een te smalle basis om met elkaar te leven als man en vrouw.

En als (reformatorische) christenen zeggen we er dan nog bij op grond van Gods Woord: Daar heb je samen God voor nodig. Hij brengt mensen bij elkaar. Hij geeft onvoorwaardelijke liefde vanuit zichzelf en onder mensen.

Ik hoop dat ik je met dit antwoord een beetje op de goede weg heb geholpen.

Vriendelijke groet,
Ds. J .J. van Holten,  Bergambacht

Lees meer artikelen over:

samenwonentrouwen
1 reactie
waldboy
Een geregistreerd partnerschap is geen huwelijk zoals wij dat tegenwoordig kennen.
De partners hebben ook niet dezelfde rechten en plichten zoals in het huwelijk.

Maar.....het huwelijk zoals wij dat tegenwoordig kennen, is ook niet gelijk aan het huwelijk zoals dat in de Bijbel voorkomt.
De verbintenis zoals dat in de Bijbel voorkomt lijkt zelfs nog meer op een geregistreerd partnerschap.
Maar tegenwoordig is het een overeenkomst tussen beide partners zelf, die elkaar zelf ook hebben uit gekozen.
In de Bijbel was het een overeenkomst tussen de vader van de bruidegom of de bruidegom zelf enerzijds en de vader van de bruid anderzijds. Welke vrouw in reformatorische kringen zou daar nu nog akkoord meegaan.