Herfst in het paradijs

Ds. H. van der Ham / 2 reacties

Vraag

In de herfst gaat er veel dood in de natuur. Was er voor de zondeval ook herfst? Toen was er toch geen dood?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste jongere,

Je stelt een goede vraag; ook een moeilijke vraag. Voor de zondeval was er geen dood. Daar heb je gelijk in. Door de zonde is de dood in de wereld gekomen. Nu is de afwisseling lente, zomer, herfst, winter niet zozeer een zaak van leven en dood. Bladeren vallen af, maar de boom leeft ook in de herfst en winter... Daarom moeten we voorzichtig zijn om al te ver gaande conclusies te trekken. De tekst Gen. 8:22 ken je natuurlijk wel.

Veel goeds toegewenst, groet,
Ds. H. van der Ham

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Driebergen-Rijssenburg
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus predikant

Tags in dit artikel:

paradijszondeval
2 reacties
Jeremiah
Prof Rehwinkel zegt in zijn bekende boek over de zondvloed dat het paradijs geen seizoenen had maar een "volstrekt gelijkmatig, zacht en lenteachtig
klimaat overal, op de aarde" en "Een wereld, die verrukkelijk was door
een gelijkmatig klimaat van lente-achtige liefelijkheid zoals van het Paradijs."

Prof. Alfred R. Wallace: "Er is slechts één klimaat geweest ..dit klimaat was een sfeer van lenteachtige liefelijkheid, die voortdurend schijnt te hebben geheerst over de gehele aardbodem. Hoe de wereld zo allerwege kon worden verwarmd, mag een vraag zijn; dat zij doelmatig en voortdurend verwarmd was, is een feit"
JanR
Ik heb wel eens de theorie gehoord dat door de zondvloed de aarde gekanteld is, waardoor de seizoenen zijn ontstaan. Maar het fijne weet ik er ook niet van...