Gevoel en levendmaking

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Vergunst. Ik las pas het volgende: “Gevoelig is wat anders dan levendmaking.” Ik schrok toen zo en dan ben ik zo bang dat ik alleen maar 'gevoelig' ken en niet levendmakend. Hoe kan ik dit nu zeker weten of het wel echt is bij mij?

Antwoord

Beste vriend/in,

Wat je las is heel waar. De Heere Jezus waarschuwt ons in de gelijkenis van de vier gronden (meestal noemen we die gelijkenis, de gelijkenis van de zaaier maar dat is eigenlijk incorrect!) dat er hoorders zijn die geraakt worden door het Woord en ineens heel gevoelig reageren. Ze groeien op als het zaad op de steenachtige grond. Het verwelkt echter al snel. Daar ligt de kern van je antwoord. Levendmaking gaat natuurlijk nooit zonder gevoelens maar gevoelens op zich bewijzen geen levendmaking. Je kan geraakt zijn door een preek. Soms kunnen je gevoelen zo worden geschut of getroffen dat je er helemaal van onderste boven bent. Maar brengt het wezenlijke veranderingen in ons denken, willen, verlangen, leven en dienen.

Levendmaking is het werk van de Heilige Geest die door God's Woord ons hart verandert van dood naar leven. Het is en blijft een geheim hoe precies de Heere Geest dat doet maar het is kenbaar uit de vruchten van het leven. Een van de beste passages in de Bijbel is Matt. 5:3-9. Daarin beschrijft de Heere Zelf wat de ware vruchten zijn als het gevolg van Zijn levendmaking. Deze zeven kenmerken beschrijven het geestelijke leven dat ieder kind van God zal leren kennen bij ervaring. Ik raad je daarom aan om die verzen grondig te bestuderen. Waarschijnlijk kan je al heel veel leren door Matthew Henry's commentaar ernaast te lezen. Als je liever wilt dat ik zelf iets meer over die verzen schrijf, dan lees ik het wel in een vraag.

Ook zijn de Dordtse leerregels een goede bron van onderwijs. Lees Hoofdstuk 1, art. 12 en hoofdstuk 3 en 4, art. 13-14. De Heere geeft de zekerheid over jouw vraag door antwoorden die Hij heeft gegeven in Zijn Woord. Hij doet dat door de werking van Zijn Heilige Geest. Ik hoop dat de Heere het duidelijk voor je wilt maken.

Hartelijke groeten,
Ds. A. T. Vergunst

Ds. A.T. Vergunst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Carterton (Nieuw-Zeeland)
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid