Aantrekkingskracht tot seksueel getinte beelden

F.J. Bijzet / 2 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 23 jaar en vrijgezel. Ik heb altijd al een bepaalde aantrekkingskracht gehad tot seksueel getinte beelden/verhalen. De laatste jaren is dit weer iets meer naar voren gekomen en kijk ik soms verkeerde dingen op internet. Daarnaast bevredig ik mezelf soms. Ik probeer hier vaak tegen te vechten, ik mag namelijk geloven dat ik door genade een kind van God ben. Daarom vind ik het heel erg als ik toch weer verval in die dingen, omdat ik weet dat vooral het kijken naar die beelden niet goed is. Of zelfbevrediging zonder fantasie e.d verkeerd is weet ik eerlijk gezegd niet, ook daar worstel ik mee. Ik ben nu bang dat door de dingen die ik gezien heb mijn beeld van seksualiteit heel erg misvormd raakt. Ik ben bang dat ik, als ik later getrouwd ben, dit soort dingen nog steeds voor me zie en daardoor niet van seksualiteit kan genieten zoals God het bedoeld heeft tussen een man en een vrouw die elkaar trouw beloofd hebben voor Hem.

Wat moet ik doen om dat weer een beetje recht te trekken? Of is dat niet meer mogelijk? Hoe kan ik daar dan nu het beste mee om gaan? En heeft u tips hoe ik, naast bidden en God om kracht vragen, de verleiding kan weerstaan? Ik heb er al zo vaak om gebeden, maar ik verval er toch elke keer weer in na verloop van tijd... Terwijl ik zelf niet eens weet waarom ik het doe. Ik word bijvoorbeeld helemaal niet opgewonden van het bekijken van die beelden. En toch trekt het zo... Ik hoop dat u antwoord kunt geven op mijn vragen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Het heeft even geduurd voor ik je vraag kon beantwoorden, misschien wel symbolisch ook voor hoe lastig het is om hier een goed antwoord op te geven.

Laat ik beginnen met de opmerking dat het me opvalt dat seksualiteit en seksueel verlangen voor jou een negatieve smaak gekregen hebben. Je voelt je schuldig over wat je ervaart en waar je naar verlangt en hebt het gevoel dat je iets fout doet. En je bent bang dat je seksualiteit er door verstoord geraakt is. Daarom vecht je er tegen, voel je jezelf schuldig, maar ik lees aan de andere kant ook een soort van twijfel of alles wel zo erg is. Dus je bent er ook wat dubbel in merk ik.

Enerzijds merk ik de behoefte om je gevoelens te normaliseren. Het is normaal dat seksualiteit iets met je doet en een aantrekkingskracht op je heeft. Daar hoef je je niet voor te schamen. En het is ook logisch dat seksueel getinte beelden iets met je doen. Het zou raar zijn als je daar niets bij zou voelen. Dat dat iets met je doet, daar hoef je je niet schuldig over te voelen. Het raakt aan een gezond verlangen dat iedere man of vrouw heeft.

De vraag is alleen of je dat gezonde verlangen wilt voeden met beelden. Want die beelden hebben wel effect op je. Dat merk je. Een effect dat, hoe extremer de beelden hoe groter de verstoring, ook later wel effect op gezonde seksualiteit kan hebben. Toch heb ik al lezend dat gevoel bij jou nog niet. Ergens heb ik het idee dat je aan de ene kant die beelden niet meer wilt zien, maar het ook niet helemaal los wilt laten. Klopt dat? Vooral als we dubbel zijn in wel en niet willen, dan blijven we steeds weer dingen doen die we aan de andere kant niet willen.

Wat ik je kan aanraden is:

1. Je niet heel schuldig te voelen over het gezonde verlangen. Dat is geen legitimatie voor de beelden bekijken, maar als je die behoefte voelt kun je wel tegen jezelf zeggen “begrijpelijk, een gezond verlangen, maar wat ga ik nu doen?”

2. Wel een duidelijke keus maken als je die beelden niet wilt zien (want als je daar wat dubbelhartig in bent, dan zit daar meteen de angel).

3. Jezelf beschermen tegen die beelden en verhalen (filters zijn daarvoor een middel).

4. Vooral met iemand anders (vriendin) hierover praten zodat de schaamte er wat af kan. Dat is aan het begin misschien extra gênant, maar door er over te praten gaat wordt de schaamte minder.

5. Als je echt een keus maakt om het niet meer te doen, spreek dan met die vriendin af dat je haar een berichtje stuurt als je het moeilijk hebt.

6. Gaat het dan toch mis, vertel het je vriendin en trek een les hieruit zonder al te veel schuldgevoel op jezelf te leggen.

Groet,
Ferdinand Bijzet

Tags in dit artikel:

pornozelfbevrediging
2 reacties
manita1986
Hoi,

Ik kan me helemaal herkennen in jou verhaal. En dan ook nog het gevoel hebben dat je je toekomstige man niet eerlijk in de ogen kan kijken.

Het antwoord wat je hebt gekregen is duidelijk.
Maar het belangrijkste is het gebed!
Daar worstel ik ook mee.

Sterkte in de strijd!
1992tjaa
Beste vraagsteller,
Ik las dit en dacht 'wow ik ben niet alleen!'
Kunnen wij elkaar misschien helpen?
Mail me gerust!

*Mailadres verwijderd door moderator. Deze is op te vragen via vragen@refoweb.nl.

Let op: Refoweb draagt geen verantwoordelijkheid voor contact buiten onze website om.*