Vervelend probleem

drs. N. Wolswinkel / 4 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van in de twintig en heb erg veel last van afscheiding. Het ziet er soms doorzichtig, maar ook vaak dik en geel uit. Ik ben jaren geleden met deze klacht naar de huisarts geweest, maar na twee kuurtjes (één tegen schimmel en één tegen bacterie) bleef de afscheiding even veel en bleef het ook ruiken. Mijn huisarts vertelde mij toen dat ik er mee moest leren leven en dat er waarschijnlijk een kliertje in mijn vagina zit die overproduceert. Hij had het toen ook over “het dichtbranden” van zo'n kliertje. Kan dit? Is dat niet gevaarlijk? Ik verzorg mijzelf goed. Douche elke dag, gebruik geen zeep bij mijn vagina (alleen Lactacyd) en gebruik alleen overdag inlegkruisjes. Ik kan overdag ook echt niet zonder inlegkruisjes, omdat aan het einde van de dag mijn slipje dan helemaal nat is. Ik vind het het ergst dat het zo ruikt. Aan het einde van de dag voel ik me best vies en douche ik het liefst nog een keer. Ik word hier erg onzeker van en ga hierdoor ook opzien tegen seksualiteit. Als ik opgewonden word merk ik ook juist dat de afscheiding meer wordt en daardoor de geur ook. Is hier iets aan te doen? Of is het normaal dat afscheiding ruikt bij opwinding? Ik merk ook als ik gespannen of zenuwachtig dat het dan ook meer wordt. Ik hoop dat iemand mij gerust kan stellen of mij tips kan geven.

Antwoord

Het is natuurlijk een heel vervelend probleem. Gezien het feit dat behandeling tegen schimmel en bacterie niet hielp, lijkt er geen infectie te zijn. Je zou –wanneer dat niet is gebeurd– kunnen vragen om de afscheiding een keer te kweken om te zien of er echt geen infectie is Maar het kan goed dat daar niets uit komt. Dan kan het erbij horen. Dichtbranden lijkt me geen optie.

De ene vrouw heeft een meer ruikende afscheiding dan de andere. Lichaamsgeuren, ook vaginaal, zijn heel divers. Bij seksuele opwinding kan afscheiding en geur in heftigheid toenemen. Dat is niet abnormaal. Ik heb wel eens gelezen dat in de dierenwereld het vrouwtje zo verraad dat ze ‘zin’ heeft in seks en zo het mannetje aantrekt. Maar ik kan me voorstellen dat je het vervelend vindt. Is het ook objectief te ruiken? Ik bedoel: ruikt je man het terwijl je samen in de kamer zit? Of heb je het gevoel dat... Dat maakt nog wel verschil natuurlijk. Meer kan ik er niet over zeggen.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch
4 reacties
Orchidee
Begrijpelijk dat je dit heel vervelend vind,
ook ik zit met dit probleem.

Mijn advies is gebruik geen inlegkruisjes, hier word het alleen maar erger van, en probeer ook lactacyd niet iedere dag te gebruiken maar bijv om de dag.
Zelf neem ik in een klein make-uptasje met 2 schone onderbroeken mee en 2 boterhamzakjes in mn tas, om overdag in de pauze op de wc even een schone onderbroek aan te doen, de vieze doe ik in een boterhamzakje weer terug in het makeuptasje.
Hierdoor zijn bij mij de klachten wel wat vermindert maar is het niet weg.
Gebruik verder alleen maar puur katoenen onderbroekjes dit vermindert het ook al wel enigszins.

Succes ermee!
1a2b3c
Heb je geen katoenen inlegkruisjes dan?
Anders kan je ze misschien zelf maken en ze met behulp van klitteband ofzo op z'n plek houden. Lijkt me handiger als verschoning onderweg dan onderbroeken verwisselen.
Hanna
Kan het geen Candida zijn?

Probeer eens te minderen met suikers en veel 'pure' yoghurt te eten,
wsl neemt het dan wel af!

En misschien gewoon stoppen met de lactacyd, in feite heb je dat helemaal niet nodig en kan het bij jou juist het verkeerde resultaat hebben.
peet91
Ik begrijp wat je bedoeld.
Het is echt heel vervelend.
Mij lijkt meerdere slipjes meenemen geen optie.
Wel weet ik dat er tegen de geur inlegkruisjes zijn met een geurtje.
Dit geeft je denk ik wat meer zekerheid dat het niet te ruiken is.
Succes ermee!