Tussendoortjes

drs. A. Meijer / 4 reacties

Vraag

Gisteren heb ik mijn bloedsuiker laten 'opmeten'... en wat blijkt? Ik heb véél te weinig suiker in mijn bloed, daarom ben ik ook vaak moe en duizelig. Dat komt dus daar vandaan! Het is zo dat ik zo minimaal mogelijk tussendoortjes eet en verder zo gezond (en weinig) mogelijk eet. Eigenlijk eet ik dus te weinig. Nu is het belangrijk om ook tussendoortjes te nemen! (wat ik tot nu toe dus erg beperkt doe, i.v.m. de angst om aan te komen). Nu is mijn vraag: Hoe kan ik dat op een gezonde en verantwoorde manier invullen? Wat raadt u voor tussendoortjes aan?

Antwoord

Beste vragensteller,

Als ik alleen op jouw vraag inga doe ik je denk ik toch een beetje tekort. Ik hoop dat je het goed vindt dat ik ook de inleiding bespreek die vooraf gaat aan jouw vraag.

Je schrijft dat je vaak last hebt van moeheid en duizeligheid. Dat zijn vervelende klachten. Het zijn eveneens klachten die vaak voorkomen en veel oorzaken kunnen hebben. Ben je hiermee bij de huisarts geweest?

Kort geleden is jouw bloedsuiker gemeten die veel te laag is??? Hoe laag? Is het goed gemeten en door wie heb je het laten 'opmeten'? Heb je zelf bedacht dat het suikergehalte wellicht te laag zou kunnen zijn? Het is goed dat je nadenkt over wat je zou kunnen mankeren, het gevaar is echter dat je zelf een diagnose gaat stellen die niet juist is. Je kan dan ook de verkeerde behandeling gaan toepassen.

Een te lage bloedsuiker komt voor bij mensen die suikerziekte hebben en daarvoor medicijnen (bijv. insuline) gebruiken. Er bestaat ook een zeldzame aandoening waarbij je (af en toe) lage bloedsuikers krijgt (het insulinoom). Dan kun je ook nog bij ernstige ziekte en bij sommige anorexiapatienten een (te) lage bloedsuiker vaststellen. Kortom het is erg zeldzaam bij verder gezonde personen. Ik denk dan ook dat jouw moeheid en duizeligheid wel eens aan iets anders zouden kunnen liggen. En stel dat je een erg zeldzame aandoening zou hebben dan los je dat niet op met tussendoortjes.

Je schrijft dat je zo gezond mogelijk eet (de schijf van vijf?). Ga zo door en laat tussendoortjes staan, is dan ook mijn antwoord op jouw vraag. Daarnaast adviseer ik je naar de huisarts te gaan, hij kan jou wellicht verder helpen met de klachten.
Beterschap en veel succes!

Bram Meijer

Lees meer artikelen over:

medisch
4 reacties
corrinne
zoals de vraagsteller het 'probleem' ervaart, heb ik het ook ervaren. Ik ben bezig om af te vallen en eet juist wel tussendoortjes om de spijsvertering op gang te houden en het werkt bij mij...ik denk dan aan fruit, sultana, ontbijtkoek oid...ook merk ik als ik te weinig eet dat ik dan duizelig wordt, herkenbaar wat de vraagsteller schrijft dus...

succes er verder mee!
Nen
Verantwoorde tussendoortjes kunnen helemaal geen kwaad.
De dingen die Corrinne schrijft bijvoorbeeld, en denk ook aan een mueslireep, evergreen of worteltjes/snoeptomaatjes.
Cloudsadmirer
Als ik geen tussendoortjes neem ga ik erg trillen,dan is mijn bloedsuiker dus te laag! ik begrijp eerlijk gezegd dit antwoord niet.
Pompelmoen
@vragenstelster
"Het is zo dat ik zo minimaal mogelijk tussendoortjes eet en verder zo gezond (en weinig) mogelijk eet. Eigenlijk eet ik dus te weinig."

Beste vragenstelster - los van de fysiologische kant van de zaak proef ik hier ook een ander probleem. Waarom is het zo belangrijk voor jou om af te vallen? Je schrijft dat je bewust te weinig eet, Ik vraag me af of dat een gezonde manier is om met je lichaam om te gaan.
Hoe zie/ervaar jij je lijf? Wat betekent het voor jou om jezelf voedsel te onthouden? Hoe voelt het als dat een hele dag lang 'lukt'?
Hoe veel gewicht ben je inmiddels kwijtgeraakt? Met welk gewicht zou je tevreden zijn? Heb je wel eens uitgezocht welk gewicht voor jou gezond zou zijn? (Zie 'Quetelet-index', via Google)

Dit zijn allemaal vragen die in mij opkomen. Je hoeft ze heus niet hier te beantwoorden. Maar misschien is het goed om hier voor jezelf eens bij stil te staan...