Echt geloven

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Hoe kan ik nu echt geloven? Ik geloof dat God bestaat en de Bijbel waar is. Maar dat is nog niet zaligmakend. Moet ik nu maar blijven Bijbellezen en bidden en hopen dat God mij heeft uitverkoren en mij wil bekeren? Dat bedoel ik echt niet oneerbiedig, maar ik heb zo vaak het gevoel dat ik niet echt iets kan doen en maar 'geluk' moet hebben als ik bekeerd word. Ik voel me vaak onmachtig dat ik niks kan doen. Ik zou echt een waar geloof willen hebben en een nieuw hart krijgen, maar ik vind het best lastig: hoe dan? Als ik niet ben uitverkoren kan ik nog zoveel bidden en uit de Bijbel lezen, maar dan heeft dat toch geen nut? Ik weet dat ik niet te veel moet focussen op uitverkiezing, maar ik snap het niet.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

5 reacties
Lieza
Beste vraagsteller,

Ik vond dit ook altijd erg moeilijk, alleen besefte ik op een gegeven moment dat God mij wil bekeren, hij heeft ons behoud op het oog! Dus nee, je hoeft niet eindeloos aan God te smeken of Hij je wil bekeren, Hij wil dat namelijk! God wil niet dat zondaren verloren gaan, maar dat zij zich bekeren en leven. Je bent welkom bij Hem, ga naar Hem toe! In 1 Johannes 1:9 staat: 'Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.'
Dit is een prachtige belofte! God zegt hier tegen jou, dat als jij je zonden belijdt aan Hem, Hij die zál vergeven. Daar mag je op vertrouwen.

Je zegt: 'Als ik niet ben uitverkoren kan ik nog zoveel bidden en uit de Bijbel lezen, maar dan heeft dat toch geen nut?'
Hier vergeet je iets heel belangrijks, namelijk de belofte van God: 'Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden'. God geeft hier een bevel en Hij koppelt er meteen een belofte aan vast.
Lees in de Bijbel en geloof wat er staat, dan zul je zalig worden!
DeDwaler
De uitverkiezing zit in het Evangelie besloten. De uitverkiezing is Gods genade voor zondaars. Niets meer en niets minder. De Heere Jezus is gekomen om te behouden wat reeds verloren is. Het boek des levens wordt gevuld door middel van het Evangelie.

Wanneer je de uitverkiezing los ziet van het Evangelie, dan wordt het Evangelie een lege huls en een boodschap die alleen doeltreffend zou zijn voor een select groepje uitverkoren zielen. Het mag duidelijk zijn dat die onzin nergens is terug te vinden in de Bijbel.

Wanneer iemand aan Jezus vraagt of het weinigen zijn die zalig worden, dan antwoord Jezus: Strijd om binnen te gaan door de nauwe poort, want velen, zeg Ik u, zullen proberen binnen te gaan en het niet kunnen.

En dat is het; een strijd. Een strijd met je eigen onvermogen om te doen wat de Heere van je vraagt.

Een zondaar is iemand die, door het Evangelie en het werk van de Heilige Geest, inziet dat zijn eigen gerechtigheid of goede daden hem niet dichter bij God kunnen brengen, maar dat slechts Gods genade door de Heere Jezus hem nog kan redden.

Bekeer u en geloof het Evangelie, zegt Jezus. Hij zegt niet: Bekeer u en geloof het Evangelie, maar dan moet je wel uitverkoren zijn, anders kun je dat niet. Onzin, staat nergens! Verschuilen achter de uitverkiezing, of ons zogenaamde onvermogen om ons te bekeren en te geloven, is de verantwoordelijkheid die de Heere bij ons neerlegt, naar Hem terugschuiven en de deur niet open te doen.

Natuurlijk zijn bekering en geloof gaven van God, maar dat betekent niet, dat wij het niet kunnen of moeten doen en proberen, ook al is iedere poging onvolkomen en wankel en halfslachtig.

Maar als we werkelijk menen dat we bij Hem willen horen, laat dan ons onvermogen of onwil nooit de reden zijn, waardoor we niet naar de Heere Jezus toegaan, zoals we zijn.

Ja, we MOETEN komen, omdat Hij zegt: Kom! Kom, iedere keer, compleet met al je onvermogens, onwil en al je vuiligheid en zonden en met je onbekeerde verduisterde hart, dan zal de Heere Jezus er Zijn Licht op laten schijnen en Hij zal jou niet uitwerpen, want dat heeft Hij beloofd.

Raak daarom nooit ontmoedigd, maar ga iedere keer weer naar Hem toe, want Hij is de Verlosser, de Weg, de Waarheid en het Leven.

Daarom staat er in de Schrift: Zie, Ik leg in Sion een hoeksteen die uitverkoren en kostbaar is; en: Wie in Hem gelooft, zal niet beschaamd worden.

De Heere Jezus zegt: Alle dingen zijn Mij overgegeven door Mijn Vader; en niemand kent de Zoon dan de Vader, en niemand kent de Vader dan de Zoon, en hij aan wie de Zoon het wil openbaren.

Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven. Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel; want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht. (Mattheus 11:27-30).
markusa
@DeDwaler

Wat een antwoord. Mooi!
205179
Beste vraagsteller,

Ik wil je wijzen op het volgende PDF bestand:
http://www.benikweluitverkoren.nl/uploads/brochures/websiteversie/Jongereneditie%20(web).pdf

Gebruik het als dagboek of lees het in 1x

Hier wordt zo duidelijk neergezet hoe het nou zit en waar je je nu wel of niet druk om moet maken.

Ik heb bewust de jongeren editie gedeeld omdat deze zo eenvoudig is en dat maakt het eigenlijk alleen maar mooier, het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld.

Bid of God samen met jou hierdoor heen wil lopen. Dat het tot zegen mag zijn!
Jaleco
Het heeft mij zo bemoedigd dat de Heere Zijn Zoon gezonden heeft om te sterven voor zondaars, het Evangelie naar Europa heeft gebracht en mij in een christelijk gezin geplaatst.
32 Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken? (Rom 8)
Het staat 3 x in Ezechiël: Voorwaar, Ik heb geen lust in de dood van de goddeloze, maar daarin dat hij leeft!