Synode Ger. Gem.

Redactie Refoweb / 40 reacties

Vraag

Na de synode... Help! Ik ben van de Ger. Gem. en lees alleen nog de HSV. Heb meegewerkt aan de HSV-Jongerenbijbel. Synode waarschuwt voor de theologie van dit fenomeen. Waar moet dat toch heen...? Maar wat is eigenlijk de theologie van de Ger. Gem.?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

Zie ook de rubriek 'Bijbelvertalingen'.

40 reacties
leonard
Voor deze vraag grijpt de redactie m.i. wel erg snel naar andere URL's. De vraag "waar moet dat toch heen" is wezenlijk belangrijk en blijft nu onbeantwoord.
Rozijn
Als je een wat uitgewerkte "theologie" van de GG wilt hebben: zoek het boekje "Louter genade". Er is ook een uitgebreidere versie van, de titel is iets als: Verbond, beloften en prediking. Een behoorlijke pil.
meiske
En wie is de schrijver van dat boekje dan Rozijn?

En die andere url wekt bij mij het 3 dubbele aantalvragen op ipv dat het oplost!
John61
Tot mijn verbazing heb ik iemand eens met droge ogen horen beweren dat de statenvertaling de enige echte en waarachtige vertaling ter wereld is. Dat zou betekenen dat allen die niet over de SV beschikken of de SV niet lezen, dwalen. Dat gaat er bij mij niet in. In de tijd van de aartsvaders Abraham, Izaäk, Jakob en tot lang daarna stond er helemaal niets van het geloof in De Heere op schrift en moest men het van de overlevering hebben. Omdat het feitelijk niet om de letter van de wet, maar om de Geest gaat, is de vertaling misschien wel niet zo heel erg belangrijk.
Rozijn
Volgens mij is het boekje bij den hertog uitgegeven. Schrijver weet ik niet/is niet bekend. Volgens mij is het een uitgave van het kerkelijk bureau van de GG.
Spatie
Even via de zoekmachine zoeken.
Er is een boekje uitgegeven bij een jubileum van Ds. K. de Gier met de titel "Uit louter genade".
Dit boekje is nog te bestellen op mullerbook.nl
Rozijn
Die bedoel ik niet.
Dit boek heeft:
Louter genade
Ondertitel: over verbond, beloften en prediking

Het is een, ik citeer:
"Uitgave op last van de Generale Synode 2001/2002 van de Gereformeerde Gemeente door het Deputaatschap vertegenwoordiging en voorlichting."

Ik zie hier een link:
http://www.boekwinkeltjes.nl/singleorder.php?id=129407133

Hier een site waar je mailadressen van deputaatschappen kunt vinden, misschien is het boekje ook in PDF beschikbaar: http://gergeminfo.nl/nederland/deputaatschappen
benefietdiner
Ik had over dit onderwerp in de open rubriek refoforum een topic aangemaakt. Zonder opgaaf van rede werd dit verwijderd. Ook op refoforum is het niet mogelijk om over dit onderwerp te discussiëren. In mijn ogen wordt de Ger.Gem. hoe langer hoe meer een sekte die niet ter discussie mag worden gesteld, ook hier niet.
vlokje
Daar lijkt het soms sterk op benefietdiner. Als onderwerpen te netelig zijn, we niet 100% eerlijk de vraag onder ogen durven zien, komt er toch gewoon een slot op, of wordt er verwezen naar een of andere url. Of het des refowebs is of christelijk ik weet het niet, maar vragen mogen niet te na komen, daar is de prullenbak voor. Verder weet men precies welke vraag naar welke deskundige moet, want bepaalde andere deskundigen zouden weer een heel ander antwoord kunnen geven, dus vraagsteller heeft nooit een eerlijk antwoord op de vraag maar alleen maar één van de vele verschillende christelijke meningen die men op vraagstukken kan loslaten. Zowel een lichte deskundige van een GKV wordt hier ingeschakeld, maar voor de zwaardere kwesties hebben we gewoon een andere lichting deskundigen.
Al deze signalen kunnen mij niet anders dan het gevoel geven dat we een supermooi opgepoetste buitenkant wanhopig proberen in stand te houden, maar dat er onderhuids een scala aan verschillen is, die binnenkort zullen escaleren in een totale uiteenspatting van heel de reformatorische gezindte. Problemen wegpraten zoals wij vroeger nog hebben geleerd te slikken neemt de jeugd geen genoegen meer mee.
Rozijn
Wat een grote woorden weer. De Ger. Gem. wordt een sekte omdat je op een forum er niet over mag discussiëren... De rede is ver te zoeken.
cbl
Mensen iets positiever a.u.b. Over Bijbelvertaling is al uitgebreid gediscussieerd. Over verschillende invalshoeken is alles belicht. De Ger Gem is evenmin een eenheidsworst. Dus een synodevraag wil niet zeggen dat het synode breed gedragen wordt. Het antw van de URL laat ook een voorzichtige benadering zien, alsof deze dominee ook niet geheel gelukkig is met bepaalde zaken zo scherp te formuleren. Je zit in een team, en als team treed je als eenheid naar buiten. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen van harte achter het zelfde staat.
Er is geen volmaakt kerkverband, er is geen volmaakte christengemeente, anders had het nieuwe testament de helft dunner geweest. Hier vind je wat, daar laat je wat.....
vlokje
De Ger.Gem. is geen sekte, oh nee pardon....
sydneylover
Beste vraagsteller,

Als de GG aan de GBS vraagt om de ouderwetse woorden uit de Statenvertaling te vervangen, dan is dat dus een impliciete vraag voor een Herziene Statenvertaling.
De manier waarop diverse HSV vragen via deze rubriek zijn beantwoord hebben mij persoonlijk ruimschoots overtuigd van de integriteit en goede intentie van de deelnemers. Dat de GG synode dat desondanks nog steeds niet wil inzien maar eigengereid een alternatieve route kiest om op ongeveer hetzelfde uit te komen: het is hun zaak, maar in dat opzicht ben ik allang afgehaakt.

Ofwel ik ben gewoon GG lid maar welke vertaling ik lees laat ik met dus niet zomaar voorschrijven. Ik ben blij met de HSV die met name de taalkundig wat lastiger Bijbelboeken veel helderder beschrijft!

Wen er maar aan, het tempo waarin de synode de trends en veranderingen overneemt ligt nu eenmaal veel te laag. Misschien moeten ze het de Verbeterde Herziene Statenvertaling (VHSV) noemen, dan is het voor de conservatieve tak wellicht wel een hapklaar brok geworden ;-).
En wat betreft de 'zorgen over ontwikkelingen op .... gebied' (vul zelf maar een thema in): dat is ook een mantra geworden. Ik zou oprecht willen dat er niet altijd zo terughoudend en angstig werd gereageerd op ontwikkelingen.
mluther
@vlokje Je eerste antwoord kan ik me vrijwel volledig in vinden. Er ligt inderdaad een bom onder de gereformeerde gezindte en het is wachten tot die klapt. Als ik hierover in huiselijke sfeer praat vind men het onzin dat ik zulke beweer of denk. Echter sluiten velen mensen de ogen voor de toenemende spanning in onze gezindte. Vooral links en rechts komt steeds verder van elkaar af te staan. Kijk alleen al naar de afgevaardigden op de Generale Synode. Ds. Visscher is denk ik een van de weinige (zo niet de enige) die links van het midden staat. Ook het stilhouden van de besprekingen met de Ger. Gem. in Ned. is verdacht. Wat is hierover besproken is er een huwelijk aanstaande tussen beide kerkverbanden? Ook binnen de Ger. Gem. verwacht ik op termijn een nieuwe scheuring te zien. De linkervleugel wordt telkens gepasseerd in zulke zaken. Het is wachten tot de linkervleugel zegt en nu is het genoeg.

De Ger. Gem. als sekte bestempelen gaat me te ver. Overigens zou je alle afgescheiden kerken zo kunnen noemen. Een sekte kenmerkt zich door een charismatisch leider met een nieuwe leer. Nu dan, ik zou niet weten wie er een charismatisch leider zou kunnen zijn in ons kerkverband of is geweest. Dat de Ger. Gem. kenmerken vertoont is misschien waar, maar het als sekte bestempelen gaat mij te ver.

Dan de kwestie HSV. Vraagsteller blijf deze vooral lezen. Helaas spreekt men over een verwerpelijke theologie, maar welke dat is wordt niet gezegd. Zo ook het op voorhand (de jongerenbijbel is niet eens verschenen!) het afwijzen ervan is zeer onverstandig. Men zegt proefdrukken te hebben gezien, maar dat is m.i. niet genoeg om een evenwichtig oordeel te vellen. Helaas kunnen we niet anders dan een zeer eenzijdige recensie verwachten in de Saambinder. Gevolg is dat jongeren door het kort door de bocht gegeven advies juist naast zich neerleggen.
John61
Niet de gereformeerde gemeente, de katholieke kerk, pinkstergemeente of welke andere gezindte dan ook is belangrijk, er is maar 1 koninkrijk van God, DAT is belangrijk.
vlokje
John61 Je ruimhartigheid spreekt me altijd erg aan. Natuurlijk maakt het geen ene klap uit welke bijbelvertaling je er op na houdt, bij welke kerk je behoort, of hoe vroom of goddeloos je leeft.
Er is maar 1 koninkrijk van God, maar binnen welke grenzen zou je dat mogen zien? Als je zonder een bijbel te hebben toch iedereen om je heen en het leven lief hebt, kan je dan straks daar ook binnenkomen? Of is Gods liefde selectief?
juni
lijkt mij wel genoeg als de synode waarschuwt.
Bij de oude vertaling heb je God nodig,om de Waarheid te verstaan.

Bij alle nieuwe vertalingen,kan je zelf geloven,alles wat je past,je zelf toe eigenen.

je hoeft ook nooit te herkauwen.
alles kan je snappen

hap kauw slik,wie is het eerst gelovig,jij of ik.

God nodig,om de Waarheid achter de Waarheid te leren verstaan,is en leerschool tot je einde
jsml
@juni, dankuwel!!
Mona
@juni,
wat erg dan voor die mensen in bv Syrie en Noord Korea, die de SV niet hebben..........
Rozijn
@juni: waarom zo'n reactie? Ook toen we in Nederland alleen de SV hadden (en wat nog oudere vertalingen) hadden we hier ketters. Blijkbaar kun je uit de SV ook knippen wat je wilt...

Was het maar waar dat iedereen die een nieuwere vertaling leest het meteen snapt...

Waarheid achter de Waarheid? Dat klinkt niet echt gereformeerd, denk aan het Sola Scriptura!

Waarom toch zoveel boude uitspraken hier? De Ger. Gem. een sekte enerzijds, een sneer naar alle andere vertalingen anderzijds.

Laat ieder eerst eens een handje rozijnen eten voor hij of zij reageert. Dat zou de kwaliteit ten goede komen!