Rooms-Katholiek aan het Avondmaal

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

Vraag

Ik ben Rooms-Katholiek. Mag ik aan het Heilig Avondmaal bij een protestantse gemeente? Ik heb mijn communie gedaan als Katholiek.

Antwoord

Beste vragensteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Maar, dit ligt allemaal niet zo eenvoudig. Een paar dingen moet je hierbij overwegen.

Elke gemeente in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) bepaalt in haar plaatselijke reglement wie er tot het Heilig Avondmaal mogen gaan. Voor de meeste gemeenten geldt dat alleen de belijdende leden aan het avondmaal mogen gaan. In dat geval zou het nodig zijn om overgeschreven te worden naar een protestantse gemeente en om belijdeniscatechese te volgen en openbare belijdenis te doen. Er zijn gemeenten binnen de PKN die daar veel 'losser' mee omgaan. Om precies te weten hoe dat in een plaatselijke gemeente ligt, is het nodig om contact op te nemen met de kerkenraad. Zij kunnen vertellen hoe het plaatselijk ligt.

Overigens, zo gaat het ook meestal andersom. Officieel mogen in de Rooms-Katholieke Kerk alleen degenen die communie gedaan hebben naar de eucharistie. Maar er zijn ook parochies waar dat veel ruimer gaat. Vaak tegen de wil van de bisschop in.

Dit is allemaal wat omslachtig, maar de vraag is omvangrijk. We leven in een tijd waarin de meeste mensen dit soort zaken benaderen vanuit hun gevoel: “Ik zou dat fijn vinden, dus dan moet dat dus kunnen.” Maar, het is ook nodig om dit soort zaken goed te regelen, kerkordelijk. Vandaar dit antwoord: neem contact op met de betreffende protestantse gemeente.

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree

Lees meer artikelen over:

Heilig AvondmaalRooms Katholieke Kerk