Van meisje naar vrouw

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje en zit in de tweede klas van het voortgezet onderwijs en ben al ongesteld. Is het volgens het geloof oké om bij jezelf van alles te proberen en soms porno te kijken? Ik kan het antwoord niet echt vinden en daar wil ik toch wel bevestiging voor hebben.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Je zit op de middelbare school en menstrueert al. Dat wil dus zeggen dat je van meisje vrouw aan het worden bent. En dan ga je ook belangstelling voor de seksualiteit krijgen. Dat is alleen maar goed. En je gaat je ook afvragen hoe dat gaat en hoe dat is. Je merkt dat je zelf ook te maken krijgt met nieuwe gevoelens en wel seksuele gevoelens bij. De Heere God heeft het zo gemaakt dat dit in de tienerjaren, dus als je wat ouder bent, gebeurt. Bij een kind is dat nog niet zo. Als een kind er al wel mee te maken krijgt zoals je dat bijv. ziet bij kinderporno of incest, dan is dat zo verwarrend voor dat kind en dat brengt ook grote schade met zich mee waar men dan vaak levenslang last van heeft.

In de tienerjaren ontwaakt dus met name die belangstelling voor de seksualiteit en krijg je zelf ook te maken met die gevoelens. Dat is goed. En het is ook belangrijk om er over na te denken. Wat doet dat met mij? Hoe geef ik dat een plek in mijn leven? Hoe ga ik daar mee om? En zeker ook als ik een relatie ga krijgen, hoe ga ik dat inpassen in mijn relatie? God heeft de seksuele omgang bedoeld binnen een relatie van liefde en trouw.

Wat betreft porno kan ik je alleen maar adviseren daar verre van te blijven. Daarin wordt de seksualiteit alleen maar beleefd als consumptieartikel en worden alle grenzen van liefde en trouw genegeerd. Ik sprak in mijn werk als arts eens een man van rond die 30 die pornoverslaafd was (geweest). Hij was al die tijd alleen geweest en stond er nu open voor om een relatie met een meisje te krijgen. Hij wilde weten wat nu normale seksualiteit is. Omdat hij altijd met porno bezig was geweest, was hij het zicht op ‘gewone’ seksualiteit helemaal kwijt geraakt. Hij had er geen idee van hoe goede seksualiteit in te bouwen in een goede relatie. Bij porno gaat het immers alleen maar om lustbevrediging en wordt de ander alleen maar als consumptieartikel gebruikt en speelt respect en liefde helemaal geen rol.

Dus oriënteer je vooral op goede seksualiteit en hoe de Heere God dat bedoeld heeft binnen een relatie van liefde en trouw. Daar heeft Hij het huwelijk voor gemaakt. Je leert elkaar eerst kennen. Je groeit meer en meer naar elkaar toe. Je voelt je ook seksueel meer en meer naar elkaar toe aangetrokken. Je ziet er naar uit om altijd bij elkaar te zijn, elkaar trouw te willen helpen en bijstaan bij alle tijdelijke en eeuwige dingen, zoals het huwelijksformulier dat zo mooi zegt. En dat alles voor een leven lang. Dat gaat niet vanzelf. Daar is inzet voor nodig. Daarom beloof je dat ook naar elkaar toe, in het openbaar, op je trouwdag, eerst op het stadhuis en daarna in de kerk voor het Aangezicht van God. Je krijgt Zijn zegen mee en daarbinnen is die seksualiteit dan ook echt veilig en goed. Lees er vooral goede boeken over.

Met vriendelijke groet,

Alie Hoek