Tot rust en overgave komen

Ds. J.J. van Holten / Geen reacties

Vraag

Graag wil ik de worsteling van mijn leven voorleggen. Ik geloof dat God bestaat, dat zie en merk ik aan alles in de schepping. Dit kan niet zomaar uit het niet ontstaan zijn. Maar toch kom ik niet tot een waar geloof in Hem. Ik zou zo graag rust vinden bij Hem, afhankelijk leven van Hem en me aan Hem overgeven. Maar tijdens het bidden, Bijbellezen, kerkgang etc. word ik belemmerd door allerlei twijfels en vragen die ik heb.

Waarom er is zo verschrikkelijk veel ellende op deze wereld, waarom laat God dit toe? Hij is toch Almachtig?! Waarom is dit leven den diepste een voortdurend sterven tot uiteindelijk de dood volgt? Waarom heeft Hij dit nodig om aan Zijn eer te komen? Als Hij Almachtig is, waarom kan dit dan niet op een andere manier? Ik heb me ook verdiept in diverse andere godsdiensten. Maar dan kom ik tot de conclusie dat het christendom de rijkste godsdienst is, juist omdat God Zijn eigen Zoon gaf, het Liefste wat Hij heeft. Hij geeft geen antwoord op al het lijden in deze wereld met wel Zijn Eigen Zoon.

Heel soms kan ik deze vragen dan even loslaten en erin berusten dat we niet zullen en hoeven te weten hoe het precies zit. Maar dan word ik weer gekweld door andere vragen. Er zijn diverse schijnbare of echte zaken in tegenspraak in de Bijbel. Ook zijn er zoveel wreedheden in de Bijbel, zoals zoveel oorlogen in opdracht van God in het OT? Dat kan God toch niet gewild hebben. Is de Bijbel dan wel waar? Heeft Jezus wel bestaan of is Hij een mythe? Is het geloof geen ingebeelde wishfull thinking etc.

Ik weet dat mijn gedachten soms tegenstrijdig zijn. En ik weet ook dat ik heel, heel hoogmoedig en zondig ben als ik deze vragen stel en het beter wil weten dan God, maar ik kan de vragen en twijfels niet wegduwen, ik kan ze niet wegstoppen. Het gevolg is dat ik niet oprecht kan bidden, zingen, Bijbellezen etc en dat dus ook weinig doe. Ik heb gebeden, veel om gebeden, om rust en overgave maar ik kom niet verder. Ik heb ook geprobeerd om wel regelmatig Bijbel te lezen, maar ik vind geen rust. Ook weet ik verstandelijk dat ik niet tot God kan komen, maar God naar mij moet komen dat ik van genade moet leven. Maar hoe kom ik wel tot die rust en overgave? Een noodkreet van iemand die voor de buitenwereld een christen is maar het eigenlijk helemaal niet is.

Antwoord

Beste vragensteller,

Je vraag is even blijven liggen door drukke werkzaamheden maar nu wil ik toch proberen om je te antwoorden.

Je stelt een veelheid van zaken aan de orde zowel persoonlijke als mondiale vragen, zowel pastorale als theologische problemen. Het is mij in kort bestek onmogelijk om je op al deze vragen te antwoorden. Trouwens je geeft zelf in je vraag al heel veel dingen aan die ik niet nog een keer hoef te herhalen. Omdat ik denk dat je heel veel zaken scherp ziet en in heel veel zaken een Bijbelse visie hebt.  Ik wil daarom ook graag je hele complex van vragen overziende, een andere insteek kiezen mede omdat ik denk dat je dáár echt verder mee kunt komen.

Overigens zijn er zeer veel vragen die je stelt waar op Refoweb al diverse antwoorden op gegeven zijn (zie de tags onder dit artikel, red.). Ik raad je aan die specifieke zaken eens op te zoeken.

Een aantal keren kom ik in je vraag tegen. “Ik wil het wel geloven maar ik kan het niet. Soms lukt het maar een andere keer weer niet.” Mijn vraag aan jou is: Zit daar nu niet juist het probleem. Laat ik met een vaststaand feit beginnen: Een mens kan en wil en gaat uit zichzelf niet geloven. Het geloof is niet uit ons, zo zegt de apostel Paulus maar het is Gods GAVE (Efeze. 2:8). Dat je dus niet kunt geloven en dat je aanloopt tegen allerlei (schijnbare) tegenstellingen en logische vragen is niet vreemd. Maar weet je wat God nu doet? Hij geeft ons Zijn Heilige Geest. En die Geest, van Hem zegt Jezus: Die zal in je wonen, en die zal je overtuigen en die zal altijd bij je blijven (Joh. 14 en 16). Calvijn noemt de Geest van God de Innerlijke Leermeester.

Ik wijs je op het gebed om de Heilige Geest. Die Geest geeft rust, die Geest geeft overtuiging en geloof. Ook, ja juist, als ik het niet meer begrijp en niet meer kan vatten. Bid om de Geest maar bid vooral ook TOT de Geest, want Hij is waarachtig God en gaat uit van de Vader en de Zoon. Hij zal de nevels doen opklaren. Hij geeft vreugde en vrede. Hij leert bidden. Hij verbindt ons met Christus en Hij overtuigt, ook van moeilijke en onbegrijpelijke dingen.

Ik hoop dat ik je hiermee een begaanbare weg heb gewezen. Ik wens je veel zegen toe.

Vriendelijke groet,
Ds. J. J. van Holten, IJsselstein