Geestelijke oorlogvoering

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Wat zegt de Bijbel over geestelijke oorlogvoering?

Antwoord

1 reactie
Boanerges
Beste vragensteller,

in de reacties wordt verwezen naar de bekende tekst uit Ef.6. Ik weet niet precies of je dat soort oorlogsvoering bedoelt maar ik zou over deze tekst wel wat willen opmerken:

Het valt mij vaak op dat Ef.6 wordt aangehaald om te vechten (aan te vallen) en ten strijde te trekken tegen de duivel en de zonden. Volgens mij staat dat er helemaal niet! De "geestelijke wapenrusting" is een verdedigingsmiddel, geen aanvalsmiddel. De strijd is al lang gestreden, de definitieve overwinning is behaald. Wij hoeven, sterker nog kúnnen, niet eens wat bijdragen.

We hebben de wapenrusting alleen gekregen om onszelf mee te verdedigen. De duivel gaat immers nog steeds rond als een brullende leeuw.

Door er een aanvalsmiddel van te maken wordt je op het verkeerde been gezet. Dat werkt namelijk een onwenselijke en on-Bijbelse werkheiligheid in de hand. Deze heeft twee gevaarlijke kanten. In de eerste plaats zou je zomaar kunnen denken dat je nog iets verdienen moet. (omdat ik verlost ben MOET ik vechten) en in de tweede plaats - wanneer je merkt dat vechten zinloos is, je kunt niks op eigen kracht - raak je gefrustreerd en teleurgesteld en ga je twijfelen aan je redding. "Het lukt me niet om de zonden te laten....zie je wel....de zaligheid en het behoud is niet voor mij."

Wij hoeven ons niet te bewijzen. De strijd is gestreden en wanneer we dat met een oprecht hart geloven en achter Jezus aangaan omdat we alles van Hem verwachten, dan is die overwinning óók voor jou en mij. Geen twijfel over mogelijk!