Tijdstip van sterven bepaald

Ds. R.H. Kieskamp / Geen reacties

Vraag

In hoeverre is ons tijdstip van sterven bepaald i.v.m. gezonde leefwijze en alles wat er bij hoort? Ik weet en besef goed dat we hierin zelf onze  verantwoordelijkheid hebben. Bij onderzoeken lees je zo vaak dat je met bepaalde voeding, leefwijze, beweging enz. ouder zou worden en langer zal leven. Ons tijdstip is bepaald, daar geloof ik in.

Antwoord

Het is zeker waar dat God het tijdstip van ons sterven bepaalt. Dat is bijbels denken. Tegelijk is het bijbels denken om verantwoord met onze gezondheid om te gaan. Roekeloos gedrag, het gebruik van drugs en het misbruik van drank brengen risico's in ons leven waardoor een vroege dood voor de hand kan liggen. Bovendien belooft God in de Tien Geboden een lang leven als we onze ouders eren. Wat uiteraard weer niet betekent dat iemand die vroeg sterft zijn/haar ouders niet heeft gerespecteerd. Ook mag niet gezegd worden dat iemand die heel gezond leeft, altijd een hoge leeftijd zal bereiken. Het is dus logisch niet waterdicht te krijgen. Wel kan gezegd worden dat er geen zegen rust op een ongezonde leefwijze en dat er wel zegen rust op een gezonde leefwijze.

God bepaalt dus het tijdstip van ons sterven, maar op een manier die wij niet kunnen narekenen, al kan Hij wel de wijze waarop wij leven daarin laten meespelen.

Er kan ondertussen nog iets anders aan de hand zijn. Het kan het verlangen van iemand zijn om een hoge leeftijd te mogen bereiken, enkel met de bedoeling op deze wijze God tijdens zijn aardse leven zo lang mogelijk te mogen dienen. Paulus kende ook zo iets. Om maar altijd bij de Heere te mogen zijn wilde hij graag sterven, om ten zegen te mogen zijn voor medechristenen wilde hij graag langer leven (Fil. 1: 23-24).

Dat God alles bepaalt wat de sterfdatum betreft is dus geen vastgesteld tijdstip waarin onze verantwoordelijkheid niet meespeelt. Die verantwoordelijkheid schakelt God geheel in. Ooit verscheen op Refoweb een dergelijke vraag als deze, doch toen toegespitst op de voorzienigheid. Het is een oude vraag naar de verhouding tussen God die alles bepaalt en wij mensen die geroepen worden onze verantwoordelijkheid te nemen. En wat die verantwoordelijkheid betreft, daarin worden we ook geroepen te gehoorzamen aan het woord van God dat ons bij voorbeeld roekeloos gedrag en een losbandig leven verbiedt. Dat vraagt tegelijk om een leven in diepe afhankelijkheid van God.

Ten slotte is er nog iets. Het tijdstip van ons sterven kan er ieder moment zijn. Daarom roept de Bijbel ons op ons te haasten om ons levens wil opdat we in Christus geborgen zullen zijn voordat het te laat is.

Ds. R. H. Kieskamp

Lees meer artikelen over:

voorzienigheid