Bang voor nieuwe zwangerschap

drs. J. de Jongh-van Hoof / 5 reacties

Vraag

Wij hebben zeven maanden geleden een zoontje gekregen na een voorspoedige zwangerschap en bevalling. Geen reden om angstig te zijn. Nu zijn we zeven maanden verder en ik durf geen gemeenschap met mijn man te hebben. Ik ben zo bang, panisch zelfs, om weer zwanger te raken. We hebben voorbehoedsmiddelen overwogen, maar vinden dat toch niet verantwoord. Een enkele keer gebruikten we een condoom, maar dan was ik -totdat ik ongesteld was- heel gespannen. Mijn man is heel geduldig en geeft me alle ruimte om het een plaatsje te geven. Maar het gaat steeds meer en meer tussen ons in staan. De intieme momenten worden er door verstoord en ik verstijf steeds meer bij lichamelijk contact. Van ons zoontje was ik heel snel na ons trouwen zwanger, terwijl ik er toen ook al zo voorzichtig mee was. Hebben meer vrouwen hier last van? Ik word gewoon zo onzeker van mezelf, maar ook knettergek. Wat kan ik doen?

Antwoord

Al met al begrijp ik dat je snel zwanger werd ondanks periodieke onthouding (?). Nu is er vrees voor een tweede zwangerschap waardoor je niet meer ontspannen kan genieten van seksualiteit. Mogelijk heb je vertrouwen in periodieke onthouding verloren doordat je snel zwanger werd.

Seksualiteit is een geschenk van God aan de mens. Naast voortplanting is het juist bedoeld als samenbindende factor in een huwelijk tussen man en vrouw. Elkaar de seksualiteit ontzeggen doe je niet gemakkelijk. Wanneer je snel zwanger bent geworden en niet meteen een volgend kind kan hebben of wil vanwege de drukte, de verantwoordelijkheid en het totaal andere leven dat het met zich meebrengt, kan seksualiteit (zonder voorbehoedsmiddelen) een angstig gegeven worden. Dit komt vaker voor. Dan geniet je niet meer van de aanraking, want daarna komt de seks en dat is nu ongewenst. Zo kan je relatie onder druk komen te staan. Je geeft aan “knettergek” te worden en verliest het vertrouwen in jezelf. Gelukkig is je man heel geduldig. Wat erbij komt is dat je je vaak geen goede echtgenoot meer voelt en beantwoord je ook niet aan het beeld wat je zelf voor ogen had/hebt.

Ik adviseer voor de geestelijke rust, voor de stabiliteit in het gezin, voor het kunnen genieten van seksualiteit zonder angst, voor het kunnen genieten van jullie eerste kind zonder angst voor een tweede zwangerschap wel anticonceptie. Het lijkt mij zeer wenselijk dat je je weer gezond gaat voelen en gedragen. Voor jezelf, voor je man, voor jullie seksualiteit en voor jullie zoontje.

Ik lees dat je weinig vertrouwen hebt in de condoom. Wanneer deze goed is aangebracht (geen lucht aan het uiteinde) en op tijd uit de vagina is gehaald nadat de man de zaadlozing heeft gehad, is die betrouwbaar. De pil is ook een optie. Deze is tijdelijk te gebruiken en zodra je deze staakt ben je weer vruchtbaar als voorheen. Je kunt ook met je huisarts hierover spreken.

Groeten José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk
5 reacties
EVA
Goed antw van mw de Jongh, wat je ook nog kan doen is vrijen zonder geslachtsverkeer (wat zeg ik dat netjes) gewoon strelen, knuffelen, enz, en je man bevredigen met je hand(en) mannen zitten nou eenmaal ingewikkeld in elkaar en hebben ontlading nodig, en God heeft dat mooi gemaakt dat dat door de sexualiteit kan, om toch intiem contact te hebben (wat echt van belang is in een huwelijk voor jullie beiden,)is dit tijdelijk misschien voor jullie een oplossing, mocht je niet aan de pil willen gaan, zwanger kan je er niet van worden.

Bidden werkt altijd, bidt samen voor deze sittuatie, dat zegt Paulus zelfs in de bijbel.1 kor 7:1 Dan nu de punten waarover u mij geschreven hebt.
U zegt dat het goed is dat een man geen gemeenschap met een vrouw heeft. 2 Maar om ontucht te vermijden moet iedere man zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man. 3 En een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man. 4 Een vrouw heeft niet zelf de zeggenschap over haar lichaam, maar haar man; en ook een man heeft niet zelf de zeggenschap over zijn lichaam, maar zijn vrouw. 5 Weiger elkaar de gemeenschap niet, of het moest zijn dat u er wederzijds mee instemt u enige tijd aan het gebed te wijden. Kom daarna echter weer samen; anders zal Satan uw gebrek aan zelfbeheersing gebruiken om u te verleiden. 6 Ik zeg u dit niet om u iets op te leggen, maar om u tegemoet te komen..

veel sterkte, dblijf in gesprek samen
Cloudsadmirer
super goed helder antwoord! Hoe de situatie nu bij vraagstelster is, heeft God niet zo bedoelt.
kledingstijl
ik snap het helemaal
ik ben 28 jaar en heb 8 kinderen van, 7,6,5,4,3,3,2.1.. toen ik van de derde was bevallen waren we dolgelukkig, maar wouden we toch wel even rustig aan doen.. voorbehoedsmiddelen hadden we geprobeerd maar dat hielp niet en toen net 9 dagen om waren, hadden we weer gemeenschap en weer was ik in verwachting.. dit was wel heftig.. maar we zijn nu dolgelukkig met onze 8 kinderen.. ik ben nu alweer 3 weken in verwachting..
naam
9 dagen na bevalling gemeenschap??! Bij mij duurde dat wel 9 maanden....
Ik zou zo iemand als kledingstijl wel eens persoonlijk willen ontmoeten...:-) Hoe doe je dat, zovaak zwanger/ bevallen, kinderen opvoeden, ze genoeg tijd/ aandacht geven, zelfs een beetje slapen, het gezellig houden enz?
hosta
Bij mij kwam eigenlijk hetzelfde op als bij naam. Gemeenschap is de eerste 6 weken na de bevalling helemaal niet aan te raden.
Wat voorbehoedsmiddelen betreft: Het doel is voor veel mensen hetzelfde, even niet zwanger zijn. Dan maakt het toch weinig uit wat je gebruikt zolang het "middel" niet abortief is.