Onberispelijk in kerkenraadsbank

Ds. A.J. Schalkoort / 1 reactie

Vraag

Is het wijs als een kerkenraad iemand in een ambt stelt, terwijl deze persoon een heel zwart verleden heeft (verslaving/schulden)? Persoon in kwestie heeft wel schuldbelijdenis gedaan, maar iemand moet toch onberispelijk zijn? Ik merk dat er onrust door is in de gemeente. Ik wil niet hard zijn, maar iemand in een kerkenraadsbank die in een afkickkliniek gezeten heeft is toch niet hoe het bedoeld is?

Antwoord

Was Paulus voor zijn bekering onberispelijk? Hij vervolgde de christenen op een manier die doet denken aan de praktijken van IS. En juist deze man wordt gegrepen in het hart en gemaakt tot een dienstknecht van de Heere Jezus Christus. Telkens lezen we in zijn brieven dat het voor hem een groot wonder was dat de Heere aan hem de grootste van de zondaren, barmhartigheid heeft bewezen. Hij was toen geschikt gemaakt om een dienstknecht van Christus te kunnen zijn.

Als dat nu ook geldt voor de persoon over wie je vragen stelt. De gemeente mag weten hoe zijn verleden is geweest, maar vooral hoe hij tot geloof en bekering is gekomen. Hij heeft schuldbelijdenis gedaan. Is er ook sprake van berouw en een levenswandel die getuigenis geeft van Gods werk in hem? Want dan pas zijn we onberispelijk en geschikt om ambtsdrager te zijn. Dat betekent niet dat we in onszelf volmaakt zijn, maar wel dat we de zonden gaan haten en verlaten en begeren te wandelen naar Gods geboden.

Verder is mij niet duidelijk hoe in jullie gemeente ambtsdragers gekozen worden. Gebeurt dat door de kerkenraad of op  een stemmingsvergadering waar de gemeenteleden uit een tweetal kiest? Ook is het van belang dat de de man die gekozen wordt ook voor zichzelf weet een roeping te hebben tot het ambt. Als de man door de Heere bekeerd is en geroepen tot het ambt, dan is hij geschikt, terwijl hij in het verleden in een afkickkliniek heeft gezeten. Hij zou van betekenis kunnen zijn met het oog op drugsmisbruik door anderen in de gemeente (want die zijn er, ook in een christelijke gemeente) en hoe om te gaan met je geld.

Ds. A. J. Schalkoort

Tags in dit artikel:

ambtsdragerkerkenraad
1 reactie
AHHK76
Als er echt berouw is en bekering, dan zie ik geen bezwaren....
Weet je... ik begrijp God ook niet, maar David de man naar Zijn hart, was een overspeler en moordenaar... Jezus at met tollenaars en ging om met een hoer. De Farizeeërs konden het niet begrijpen en wij kerkmensen...?!