Ruim evangelie

Ds. G. Herwig / 8 reacties

Vraag

M.b.t. een ruim evangelie heb ik de volgende vraag: wat kan er gezegd worden in de nodiging zonder dat er sprake van remonstrantisme? Ik ben zelf lid van een kerk waar het aanbod van genade nauwelijks functioneert.

Antwoord

Beste vragensteller, je stelt een wel heel fundamentele vraag, waarbij in de kerkgeschiedenis gegeven antwoorden talloze malen tot kerkscheuringen hebben geleid. Als voorganger is deze vraag voor mij iedere zondag weer een worsteling. Voor Gods rechterstoel moet ik straks verantwoording afleggen van de wijze waarop ik Gods Woord zondag in, zondag uit heb verkondigd.

Gelukkig hoeven we niet in de mist te varen. ‘k Ben iedere keer weer zo dankbaar voor de belijdenisgeschriften die we tot op vandaag hebben. Die geschriften vertolken hoe we de Schriften ook op dit punt hebben te lezen. Lettend op jouw vraag denk ik hierbij vooral aan de Dordtse Leerregels. Wat een spankracht! Lees alleen maar de eerste drie paragrafen van hoofdstuk 1!

Laat duidelijk zijn: Jij en ik worden alleen zalig door pure genade! Zalig worden is 100 procent Gods werk. Verloren gaan 100 procent eigen schuld. Gods Woord zet ons telkens weer in die klem. Wat zegt het Woord? “Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Maar zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; welke niet uit den bloede, noch uit de wil des vleses, noch uit de wil des mans, maar uit God geboren zijn” (Johannes 1:11–13).

Persoonlijk denk ik dat we nooit hoog genoeg kunnen opgeven van Gods genade voor een arme zondaar. God heeft werkelijk geen lust in de dood van een zondaar, maar daarin dat hij zich bekere en leve! Wat dat betreft is het nogal wat om wekelijks te zitten onder een prediking “waar het aanbod van genade nauwelijks functioneert”, zoals je dat zelf verwoordt. Juist als een predikant zélf door Gods genade van dood levend is geworden en is ingewonnen voor Zijn dienst, wil een dienaar van het Woord toch niet anders dan dat Gods genade verheerlijkt wordt! Kenmerk van genade is gunning!

Probleem van onze tijd is dat in nogal wat kerken tegenwoordig de doodstaat van een mens niet meer wordt verkondigd. Het kerkvolk krijgt dan de indruk zelf wel iets te kunnen bijdragen aan de zaligheid. Dán ligt remonstrantisme wel heel erg op de loer.

Voor mij wordt het steeds meer een wonder, dat nadere reformatoren van naam zo’n geweldig ruim evangelie hebben verkondigd. Ik lees voor mezelf momenteel het boek “De zekerheid van het geloof” van Ebenezer Erskine. Hopelijk ook in jouw kerk geen ‘verdachte’ schrijver. Zulke lectuur kan jou en mij helpen om helder zicht te krijgen en te houden op ondermeer het aanbod van genade. Opdat Gods Kerk nu in beginsel en straks volmaakt zal jubelen: “…door U, door U alleen, om ’t eeuwig welbehagen…”.

Gods rijke zegen toegewenst,
Ds. G. Herwig, Nunspeet

8 reacties
Race406
Volgens ds. Herwig wordt de doodsstaat van de mens in veel kerken niet mee rverkondigd. Eens, maar in even zovele kerken zitten mensen zondag aan zondag onder de prediking waarin ALLEEN de doodsstaat van de mens wordt vekondigd. En dat is ook niet goed.......
Orchidee
daar heb je helemaal gelijk in.

het moeilijk punt is echter; vind maar een kerk waar dat helemaal goed in balans is, dat word ook moeilijk.

Toch hoop ik dat in deze kerken waar alleen doodsstaat verkondigd word er ook vreugde en blijheid komt vanwege het grote Kado wat Christus ons gegeven heeft; Zichzelf, daar word je toch alleen maar blij van??
Bergen
In de prediking is het noodzakelijk dat twee dingen aan de orde komen:
De mens op het diepst vernedert en Christus op het hoogst verhoogd.

Je wilt toch niets liever dan dat de Heere alles van je afsnijd, ook al is het pijnlijk voor het vlees, want daar wordt Christus je dierbaar.

Een ware Christen is vol vreugde omdat hij die ware vrede met Christus mag kennen,
maar is ook bedroefd vanwege zijn zonden en het inwonende verderf: ik ellendig mens wie zal mij verlossen!
Orchidee
Ook ik ben verdrietig dat ik steeds weer zonde doe;
Ik ellendig mens wie zal mij verlossen?

Maar waarom word vaak ik 'deze' kerken alleen deze zin zo aangehaald,
en niet het volgende;

Ik ben dan ook blij en gelukkig en vreugdevol en dank God door Jezus Christus onze Heere!!
Dat ik in de geest de wet van God wel dien en niet meer leef onder de wet van het vlees.
Hierdoor mag ik geloven dat mijn vreugde en geluk veel hoger staan dan het verdriet rondom de zonde.
Bergen
Orchidee,

Ja je hebt gelijk, mooi hoe je het zo mag ervaren,
dat geeft vrijheid
Orchidee
Hoi Bergen,

Ik hoop en bid je toe dat jij ook deze vrijheid maar bovenal vreugde in onze Heere Jezus mag ervaren en dat we elkaar ooit in de hemel zullen ontmoeten, als geloofsgenoten in eeuwig geluk en prijzing aan Jezus.
eduard1
Een student van een 'zware' kerk sprak in één van zijn eerste preken over het aanbod van genade. Hij deed zijn best om het niet al te ruim te brengen aangezien de oudere predikant van die kerk ook onder zijn gehoor zat.
Na afloop in de consistorie legde de oudere prediknat zijn hand op zijn schouder en zei tegen de student: "hang de voerbak maar laag hoor jongen, als ze geen honger hebben eten ze toch niet."
Die het vat, die vat het.
abgerabjt
Ik las in een preek van Ralph Erskine het volgende.

'Wij behoeven geen moeite te doen om zondaren te verhinderen dat zij tot Christus komen en Zijn aanbieding aannemen, omdat zij onwillig genoeg in zichzelf daartoe zijn.'