Omgaan met echtscheiding en hertrouwen

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Ik worstel al een tijdje met de vraag hoe je bijbels gezien moet omgaan met echtscheiding en hertrouwen. Voor mijzelf denk ik dat je alleen kan hertrouwen als je partner het huwelijk verbroken heeft door overspel, maar ik merk dat er behoorlijk verschillend over gedacht wordt. Wat is uw mening?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik wil proberen een antwoord op deze vraag te geven. Daarbij wil ik wel aantekenen dat ik niet alles over echtscheiding en wat daarmee te maken heeft kan zeggen. Het is een zeer gecompliceerd gebeuren, zeker als je elk geval apart bekijkt. Ik geef nu slechts wat hoofdlijnen aan, waarvan ik hoop dat je er iets aan zult hebben.

Eerst iets over echtscheiding zelf. Helaas komen er bijzonder veel echtscheidingen voor vandaag, tot in de kerken toe. Allerlei oorzaken kunnen genoemd worden: onvoldoende voorbereiding op het huwelijk (te jong of te snel trouwen bijvoorbeeld), geest van de tijd (we willen niet gebonden zijn en doen wat we zelf willen), velen kennen geen hogere autoriteit boven zich en zo zou er nog meer genoemd kunnen worden.

Maar nu je vraag: kan er na een scheiding weer getrouwd worden? Ik denk dat we eerst moeten zeggen dat de doorgaande lijn in de Bijbel aangeeft dat echtscheiding ongeoorloofd en dus zonde is. In Markus 10: 9 zegt Jezus: Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.

En als gehuwden dan toch uit elkaar gaan? Dan moeten we eerlijk zeggen dat ze tegen Gods bevel en bestel ingaan. Je zou kunnen zeggen: voor God bestaat het huwelijk nog wel. Het huwelijk is voor Hem niet ontbonden. Dat betekent dat er bij een echtscheiding altijd geprobeerd moet worden om de beide partijen weer met elkaar te verzoenen. Als beiden recht voor de Heere komen te staan en bidden om de kracht van Zijn genade en liefde door de Heilige Geest, dan moet er toch weer een weg terug mogelijk zijn.

Zolang dat echter niet het geval is, dus wanneer de scheiding blijft voortbestaan, dan mogen geen van beide partijen weer hertrouwen. Immers, door een scheiding is een huwelijk nog niet gebroken. Dat gebeurt pas wanneer er een derde in het spel is. dus wanneer een van de partners seksuele gemeenschap heeft gehad met een ander. Dan is het huwelijk stuk. Daarover spreekt de Heere Jezus in Matth. 5:32, Matth. 19: 9 en Markt. 10: 11 en 12.

Er moet dus duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen echtscheiding en echtbreuk. Echtbreuk wil zeggen: het huwelijk is gebroken. Niet dat men dan uit elkaar moet gaan. Als de niet-schuldige partij bij de schuldige wil blijven, dan mag en kan dat. Maar hij of zij is het niet verplicht. De onschuldige mag zelfs dan een tweede huwelijk aangaan en zo'n huwelijk kan zonder enige bezwaar ook kerkelijk worden bevestigd.

Voor de volledigheid verwijs ik nog naar 1 Korinthe 7, waarin nog een grond wordt genoemd, waarop een van beide huwelijkspartners het huwelijk kan verbreken. Paulus bedoelt hier een echtpaar dat als heiden is getrouwd. Stel je nu voor dat een van beiden tot geloof komt en de ander accepteert dat niet en loopt weg? Hij of zij wil niets meer met hem of haar te maken hebben? Dan is dat huwelijk ook verbroken.

Tot slot nog eens de vraag: is trouwen na echtscheiding (dus niet na echtbreuk) mogelijk? Op bijbelse gronden moeten we zeggen: nee, dat is niet mogelijk!

Ds. G. van de Groep

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Heerde
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

echtscheidinghertrouwen