Jethro

Ds. M.W. Muilwijk / 4 reacties

Vraag

Waarom komt de naam Jethro niet (of nauwelijks?) voor in refokringen en waarom worden kinderen niet zo genoemd? Terwijl het in Exodus 18 duidelijk is dat Jethro heel Godvrezend is. Hij verheerlijkt God en onderwijst zelfs Mozes. Waarom wel namen als David (een man Gods maar ook een moordenaar, net als Mozes overigens)?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Je stelt een vraag, waarop ik het antwoord niet weet. Ik zou wel naar allerlei redenen kunnen gissen, maar dat lijkt me niet wijs. De naam Jethro betekent zoiets als “zijn overvloed” of “overvloed”: wanneer dat “Zijn” op de HEERE slaat, dan zou er de overvloed van Gods genade in kunnen zien. Het is belangrijker om van die overvloed alleen te leven dan de naam te dragen (en het mogelijk niet te doen). Hoe we ook heten: Christus, de overvloed van Gods genade moeten we allen leren kennen.

Overigens zou je, wanneer je een wederhelft van de Heere mag ontvangen en daarbij kinderen (of mogelijk is dat al het geval), je kind Jethro kunnen noemen.

Hartelijke groet,
Ds. M. W. Muilwijk

Ds. M.W. Muilwijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Aalst
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

naamgeving
4 reacties
refoweb
De onderstaande reactie kwam via mail binnen. Graag de volgende keer via het reactieformulier bij de vraag plaatsen.

"Er wordt gezegd als iemand uit de Bijbel godvrezend is kun je je kind die naam ook geven (Jethro in dit geval). Dus als iemand niet godvrezend is, kan dat niet? En 'onze' namen dan? Jan, Marco, Nick, Ralf... Allemaal niet godvrezende zangers met toch wel leuke namen. Ik vind het vreemd dat als het over de namen uit de Bijbel gaat, het wel godvrezende mensen moeten zijn geweest maar bij 'gewone' namen niet."
refoweb
Zou je deze vraag wat kunnen toelichten? De conclusie die je trekt (“er wordt gezegd...”) is in het antwoord (goed lezen) niet terug te vinden. Of bedoel je dat ‘andere’ mensen dit zeggen? Wie en waar zijn die ‘andere’ mensen dan? Wij kennen die uitspraak niet. Ook godvrezende mensen geven hun kinderen namen die voor ons alledaags klinken, zo blijkt in de praktijk. Ds. Muilwijk zegt: “Het is belangrijker om van die overvloed alleen te leven dan de naam te dragen (en het mogelijk niet te doen). Hoe we ook heten: Christus, de overvloed van Gods genade moeten we allen leren kennen.” Dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over.

Redactie Vragenrubriek
Samanthi
@refoweb
Jan, Marco, Nick, Ralf..deze namen komen van Bijbelse namen af, Johannes, Marcus, Nicodemus, Raphael (+:
Ben het met jullie eens hoor!

Toen wij een van onze kinderen verwachtte zeiden we wel eens we noemen hem Judas en zetten op het kaartje : niet de Iskariot. ;+)

Ik meen dat Watering er iets over geschreven heeft, niet naar ongelovigen, geen dierennamen enz.

laten we elkaar vrij laten en niet opnieuw een wetje opleggen, je moet je kind Jetro noemen, nee hoor er zijn al wetjes genoeg.
Samanthi
Ps lees eens in de kanttekeningen wat de namen van Jobs dochters betekenen, je zult je verbazen