Ik ben sociaal niet erg vaardig en loop daar op verschillende manieren tegenaan ...

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Ik ben sociaal niet erg vaardig en loop daar op verschillende manieren tegenaan. Ik zou dat graag willen verbeteren, maar ik weet niet hoe. In het verleden ben ik in behandeling geweest bij Eleos, maar dat heeft nooit geholpen (ik ben te gesloten om een hulpverlener te vertellen wat er in mij omgaat, zodat een hulpverlener weinig kan doen). Hoe kan ik sociale vaardigheden aanleren? Graag een concreet advies.

Antwoord

Beste vriend(in),

Wat is sociaal vaardig? De ene persoon is een prater, de andere niet. Wanneer je weet, en er tevreden mee bent, hoe je in elkaar zit en hoe je jezelf uit, hoeft dat geen problemen te geven.

Uit het feit dat je deze vraag hier stelt, maak ik op dat jij het niet fijn vind dat je geen prater bent. Als prater heb je het inderdaad soms makkelijker, je kan je gevoelens uiten en een ander weet wat die aan je heeft. Aan de andere kant: de Bijbel bevat meer waarschuwingen voor te veel praten dan voor te weinig. Jakobus schrijft in zijn brief (1:19) : “ieder mens moet haastig zijn om te horen, maar traag om te spreken”.

Voor jou is het echter lastig om je gevoelens e.d. te uiten. Dat hoeft dus op zich geen probleem te zijn. Ik ken mensen die absoluut geen prater zijn, maar erg goed kunnen functioneren in het maatschappelijke leven...

Wanneer jij er toch wat aan wil doen, dan stuur ik je weer terug naar Eleos of een andere instelling. Je vraagt om een concreet advies. Concreet: ga naar een hulpverlener en praat daar wel! En als je dat erg lastig vindt, probeer dan van te voren wat op te schrijven of vraag om een vragenlijst zodat je jezelf thuis vast kunt voorbereiden.

Samenvattend: vraag je af: is het een probleem? Zo ja, dan moet je echt beginnen om bij de hulpverlening te gaan praten. Bovenal: stort je hart uit voor Gods aangezicht! Hij is een toevlucht (Ps. 62:9).

Met vriendelijke groeten,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

psychologie