Kerkelijke huwelijken op zondag

Ds. J.L. Schreuders / 1 reactie

Vraag

Wie weet iets over kerkelijke huwelijken die tijdens de kerkdienst op zondag gesloten werden in het jaar 1919? Werd er ook een huwelijksformulier gelezen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je vraagt zo speciaal naar het jaar 1919 en daarmee lijk je te bedoelen dat je een speciale huwelijkssluiting op het oog hebt en daarvan meer wil weten. Daaraan kan ik natuurlijk niet voldoen. Wel weet ik dat vroeger het bevestigen van een huwelijk in de kerk voorkwam op de dag des Heeren. Ik neem zonder meer aan dat daarbij ook het huwelijksformulier gelezen werd, al kan ik dat natuurlijk niet in alle gevallen bewijzen of garanderen.

In sommige kringen is het gebruikelijk geweest om het huwelijk op zondag te bevestigen als het een gedwongen huwelijk betrof. Er werd dan in het midden van de gemeente ook schuldbelijdenis gevergd. Maar ook anderszins kwam een bevestiging op zondag voor, al is het per streek van het land verschillend en behoort het nu voor zover ik weet al geruime tijd tot het verleden. Er is ook geen noodzaak voor, want een doordeweekse huwelijksbevestiging is er ook een die in het midden van de gemeente plaats vindt. Het is een openbare kerkdienst. Als men al staat op een openbare schuldbelijdenis in een kerkdienst in geval van een gedwongen huwelijk, dan zou dat ook in een doordeweekse dienst kunnen en hoeft dat niet op zondag te gebeuren.

Dus, helaas, heel concreet kan ik niet worden, maar denkbaar is het zeker dat het in 1919 (alweer bijna een eeuw geleden!) op een zondag geschiedde al was het ook in de tijd al geen regel meer.

Ds.  J. L. Schreuders

Ds. J.L. Schreuders

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Boven-Hardinxveld
  • Status:
    Actief
1 reactie
tochrefo
zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat een 'kerkelijk huwelijk' niet werd gevierd. Mijn grootouders trouwden in 1913 in Beijerland (beiden Gereformeerd), maar alleen op het stadhuis. Toen ik het boek over mijn grootvader schreef ("De erfenis van Cornelis de Oude") heb ik nogal wat bronnenonderzoek gedaan naar de reden. Ik ben hier niet helemaal uitgekomen, maar mogelijk zag men dit als "Rooms". Op zondag word je onder het Woord verwacht en "roomschen hebben voor alle gelegenheden een mis, maar het zuivere Woord wordt niet verkondigd" . Het kan zijn dat juist als gevolg van deze gewoonte op een zondag na het huwelijk in het midden van de gemeente een zegen werd gevraagd. Het was m.i. ook geografisch bepaald, want mijn andere grootouders in Overijssel trouwden wel in de kerk. Het zijn maar wat losse gedachtes, maar misschien kun je er iets mee