Kinderwens na pil

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Sinds december ben ik gestopt met de pil omdat we een kinderwens hebben. Voordat ik aan de pil begon ben ik altijd onregelmatig ongesteld geweest (het was niet ongewoon dat ik een cyclus van vier maanden had). Ook ben ik pas op de leeftijd van 16 jaar voor het eerst ongesteld geworden. Op mijn 22e ben ik aan de pil gegaan (nu 27). Ik zit sinds december in mijn vijfde cyclus. (hiervoor 29-48-38-38 ). Ik gebruik de Etos Zwanger Worden-pillen omdat het schijnt dat je daar een regelmatiger cyclus van krijgt. Ik ben de afgelopen drie maanden gaan temperaturen. Ik wordt hier niet veel wijzer van, mijn temperatuur schiet op en neer (ik temperatuur altijd op hetzelfde tijdstip voordat ik uit bed kom). Ik ben erg onzeker over het feit of ik nu wel of geen eisprong heb en of er iets mis is met me (momenteel zit ik op dag 48 en nog geen eisprong gehad). Van de vorige cyclus weet ik het niet zeker. Is het aan te raden om nu al naar de huisarts te gaan, omdat ik nog nooit regelmatige cyclussen heb gehad?

Antwoord

Normaliter is het zo dat wanneer een kinderwens onvervuld blijft medische bemoeienis na twee jaar zinvol is. Echter wanneer er een probleem is met de ovulatie (of de zaadcellen), dan is een eerdere analyse aan te bevelen, omdat wachten de zwangerschapskans niet vergroot. In jouw geval lijkt er een probleem met de ovulatie te zijn, in ieder geval geeft jouw BTC (basale temperatuurcurve) geen ovulatie aan. Er is dus zeker een indicatie om (met de gemeten waarden) jouw huisarts te bezoeken voor overleg en eventueel onderzoek (echo/bloed).

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

de pilkinderwensvruchtbaarheid