Ruzie om aandacht

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik zoek telkens intieme benadering naar mijn man toe, maar altijd is hij te moe en voel ik mij afgewezen. Het is zo dat gemeenschap nu weinig tot niet meer voor komt. Ik voel dat wij uit elkaar groeien en steeds meer ruzie krijgen. Wat moet ik doen? We zijn alleen maar druk met werk en kindjes enzo. Samen iets doen, doen we ook niet meer. Als we ruzie krijgen scheldt hij mij steeds uit. Onze relatie zit in een sleur. Ik zeg telkens: ik hou van je. Ik hoor dat niet van zijn kant. Of hij zegt: ik van jou, maar dat komt er nooit spontaan uit. Hoe kan ik hier verandering in aanbrengen? Ik maak ruzie om aandacht te vragen...

Antwoord

Beste mevrouw,

Ruzie maken om aandacht te vragen... Ja, negatieve aandacht is ook aandacht. Maar dat zult u niet willen, die negatieve aandacht. Kunst is dus om de zaken om te draaien. Op een positieve manier de spiraal van sleur doorbreken. Daar is wat creativiteit voor nodig. Of humor. En ook wat afstand van het ‘er boven op zitten’. Dat laatste lijkt voor velerlei uitleg vatbaar, maar ik bedoel dat u gewoon even niet telkens intieme benadering zoekt naar uw man toe, waarbij u steeds weer de gevoelens van afwijzing over u heen haalt. Een soort time-out in het uiten van gevoelens of zéggen “ik hou van je.” Laat de liefde op ándere manieren mérken. Kook zijn lievelingseten. Geef hem een boek + de tíjd om het te lezen. Stel een gezelschapsspel voor (samen met de kinderen). Boek een (korte) gezinsvakantie of -indien mogelijk- een paar dagen samen uit. Regel oppas voor een dagdeel per week (maand), zodat er tijd is voor ‘samen’. Ik noem zomaar wat mogelijkheden, die misschien wel helemaal niet bij u passen. Afspraken maken over huishoudelijke taken is ook zo’n tip die nog wel eens wil werken: als ieder weet waar hij/zij aan toe is zijn de grenzen van elkaar te respecteren. Doe dit dan wel in overleg met elkaar, zónder (naderhand) die afgesproken grenzen te overschrijden met commentaar of zelf ‘afmaken’ of nog erger: ’overdoen’.

Komt u hier verder mee? Gún in ieder geval elkaar een stukje ‘vrijheid’ zonder elkaar (voortdurend) te claimen. Dat vraagt van ú dat u bereid bent om uw eigen houding onder de loep te nemen. Én te veranderen. Waarschijnlijk verandert er meer in huis wanneer u leert veranderen. Probeert u maar eens ‘om te denken’, op uw eigen manier!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

huwelijk
1 reactie
John61
Ineens ben je alleen nog maar vader en moeder. Met alleen dat kun je een huwelijk moeilijk in stand /gelukkig houden. Liefhebben is niet voor niets een werkwoord, daar moet (blijvend) aan gewerkt worden. Daar zijn man en vrouw beide verantwoordelijk voor. Een collega met een groot gezin heeft hier een simpele oplossing voor gevonden met zijn vrouw: op één avond in de week eten de kinderen met elkaar (met de ouders er voor de gezelligheid bij). Daarna, als de kinderen naar bed zijn (of op hun kamer), eten de ouders samen en besteden ze tijd aan elkaar. Ook is er een "gespreksagenda" van zaken die met de relatie te maken hebben en die wekelijks terugkeert. Het is handig als een van beide "voorzitter" van het gesprek is. Man en vrouw geven antwoord op de vragen uit de agenda. Daarmee kom je nader tot elkaar, ontstaat er meer wederzijds begrip, leer je elkaar beter kennen en kun je voorkomen dat je relatie op drift raakt en er geen goed onderling contact meer is. Een goede en ontspannen sfeer is belangrijk, als die er (nog) niet is, kun je die samen maken en anders komt die er als je oprecht en met respect, liefde en aandacht voor elkaar de vragen bespreekt.

De agenda:

1: Waar aan heb ik de afgelopen week gemerkt dat ik speciaal voor je ben?
2: Hoe kan ik je komende week laten merken dat jij speciaal voor me bent?
3: Wat vond ik fijn van jou in de afgelopen week?
4: Wat vond ik niet fijn van jou in de afgelopen week?
5: Welke dingen houden je bezig? (privé, werk, geloof, etc.)
6: Wat vond je van de lichamelijke intimiteit de afgelopen week?
7: Waar kan ik de komende week voor jou voor bidden?
8: Is er nog iets wat je wilt zeggen?

Als je de agenda voor de eerste keer gebruikt, komt het nogal geforceerd over; bijt daar even doorheen. Wat het kan opleveren is het meer dan waard. Wij maken er nu bijna een jaar gebruik van en het heeft onze relatie verdiept en ons (weer) nader tot elkaar gebracht. De vonkjes van onze begintijd zijn er door terugggekomen.

Sterkte!