Wanneer naar een psycholoog

G. Hoogakker / 1 reactie

Vraag

Wanneer is het raadzaam om een verwijzing naar een psycholoog aan te vragen? In principe had ik die al kunnen krijgen (i.v.m. vermoedelijk ptss) maar ik wilde er toen zelf niet aan. Ik heb wel het idee dat ik het allemaal beter aankan, maar het blijft steeds erg aanwezig in m’n hoofd. Kan het eigenlijk niet van me afzetten. Aan de ene kant denk ik dat het verstandig is om een verwijzing aan te vragen en het gaan verwerken, aan de andere kant vind ik het vervelend om er tijdens therapie steeds over te moeten praten en zie ik er als een berg tegenop... Wat is wijsheid, heeft u tips?

Antwoord

Beste vragensteller,

Tegenwoordig zijn wij geneigd om vooral te denken aan de korte termijn. Een probleem moet vooral snel en makkelijk op te lossen zijn. Ik ken de omvang van je probleem niet maar het feit dat je het niet van je af kan zetten zegt wellicht al genoeg. Door de tijd heen leer je door (levens)ervaring of van anderen vaardigheden om met situaties om te gaan. Dit kan heel helpend zijn maar soms alsnog het onderliggend probleem verbloemen waardoor er steeds momenten zullen zijn dat je er weer last van krijgt.

Stel jezelf de vraag: wil ik terugkerend in mindere of meerdere mate last blijven hebben van dit probleem of wil ik het bij de wortels aanpakken? Psychologische hulp is een (soms vervelende) investering maar wel een investering die je de rest van je leven meeneemt.
Tijdens een periode van therapie kan jouw eigen netwerk belangrijk zijn om je te ondersteunen. Is er een persoon die die je mentaal en eventueel praktisch kan ondersteunen tijdens het proces?

Ik hoop dat je hiermee verder kunt, succes!

Met vriendelijke groet,
Germa

Lees meer artikelen over:

psycholoog
1 reactie
Dorkas
Beste vragensteller,

Bij een PTSS is EMDR de behandeling die de voorkeur heeft. Dit is een behandeling die wetenschappelijk bewezen effectief is als het gaat om verwerking van traumatische/nare gebeurtenissen.
Doorgaans geeft EMDR al gauw effect.
Op www.emdr.nl is er meer informatie over te vinden.
Voordeel van EMDR is dat er niet veel praten over de gebeurtenissen nodig is. Juist bij nare ervaringen kan dat fijn zijn.
Als ik jouw verhaal lees, denk ik: overweeg EMDR, het zou weleens heel helpend kunnen zijn en ook passend bij je wanneer je niet graag een 'praattherapie' volgt.