Onschuldig zoontje

Alie Hoek - van kooten / 2 reacties

Vraag

Ons zoontje is bijna negen jaar (heeft ADHD en PDD-NOS) en heeft al een paar keer een meisje stiekem gezoend en zat ook met de hand een keer in haar onderbroek. Ik vind het erg lastig wat ik hier mee moet. We hebben wel duidelijk gemaakt dat dit niet mag. Maar hoe verder?

Antwoord

Allereerst denk ik dat jullie zoontje zoiets in zijn onschuld doet en dat er verder niets achter zit bij hem. Toch moet hij wel leren wat wel en wat niet kan. Op zich goed dat jullie hem duidelijk hebben gemaakt dat zoiets niet mag. Net zoals iemand anders niet zomaar in je huis mag komen, mag iemand ook niet zomaar aan je lichaam zitten en dat mag je zelf ook niet bij een ander doen.

Maar hoe verder? Ik zou er -als het niet speelt- ook niet teveel aandacht aan besteden. Maar als hij zoiets weer wel doet, dan moet je hem echt duidelijk zeggen dat dat niet kan. Heeft hij verder nog begeleiding voor zijn ADHD en PDD-NOS? Dan zou je het ook met zijn hulpverlener kunnen bespreken en die nog om advies vragen.

Hartelijke groet,
Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

ADHDautismeopvoedingPDD-NOS
2 reacties
VrouwkeZondernaam
Ik heb ook een zoontje met aan autisme verwante problematiek.
Wij proberen er een vaste regel voor te maken.
Omdat vaste regels door hem vaak wel heel serieus genomen worden.

* Je mag een meisje geen verdriet doen,
door aan haar te zitten als ze dat niet wil.

* Waar haar ondergoed zit blijf je van haar af,
net zoals andere mensen van jou af moeten blijven.

* Wie weet trouw je later nog wel met een heel lief meisje,
dan heb je nog tijd genoeg om te knuffelen en te vrijen.
Dat is nog veel fijner ook!
Want vrijen zonder heel veel lief is eigenlijk helemaal niet echt fijn.
Moet je voorstellen dat je met . . (naam) . . moest knuffelen!

Onze taal die zo af en toe eens langs komt en daardoor inmiddels wel in zijn hoofd zit. Al is dat natuurlijk ook geen garantie voor succes.
Catherine
Ik heb ook een zoon met PDDnos en de psychiater heeft ons geadviseerd de dingen bij de naam te noemen, dus:
je mag nooit met je hand in het broekje of behaatje van het meisje.
Je plasser in je broek laten zitten, alleen uithalen om te plassen of tijdens het douchen.
Een meisje niet zoenen, alleen als ze er echt om vraagt.
De moeilijkheid is nl. dat PDDNossers non verbale communicatie niet beheersen, en ook omfloerst taalgebruik wordt vaak niet begrepen of anders geinterpreteerd.