Man kijkt naar andere vrouwen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Hoe kan ik mijn man helpen om niet meer naar andere vrouwen te kijken? Want hij kijkt regelmatig (op straat, in de winkel(s), enz) verlekkerd naar hen. Ik vind dat niet leuk en we hebben het daar wel eens over in een gesprek. Ook vindt hij dat het niet bijbels is, maar hij kan er niets aan doen zegt hij. Hoe kan ik hem helpen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoe je je man kunt helpen niet meer naar andere vrouwen te kijken? Tja, een blinddoek misschien?  Of een andere houding aannemen: je niet ergeren, maar zijn ‘kijken’ bijvoorbeeld negeren. Hem confronteren met het onaangename voor jezelf kan ook: ga dwars in zijn beeld staan (letterlijk en figuurlijk!).

Je schrijft dat hij er niets aan kan doen... Nou, wel degelijk kan hij er iets aan doen. De vraag is alleen of het zíjn probleem is (dat denk ik niet, want als het wél zo is mag je van hem actie = zonde leren zien = omkering = bekering verwachten), óf je eigen probleem (het voelen van jaloezie, van afwijzing, van minder-zijn).

Heb het er niet ‘wel eens’ over, maar ga met hem in gesprek over wat ik hier schreef. Benoem daarin heel duidelijk dat zijn blikken met jóú iets doen. En wel zóveel, dat je je genoodzaakt zag deze vraag naar het Refoweb te schrijven.

Sterkte gewenst,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

jaloers
4 reacties
sydneylover
Met zo'n briljante achtergrondfoto valt het voor de gemiddelde man anders niet mee ergens anders naar te kijken :-)
Adriaan88
Lees en laat hem het boek 'het gevecht van iedere jonge man' lezen. Hier staat in beschreven hoe je van deze verkeerde gewoonte afkomt, inclusief een concreet plan. Ik ben ook man, kamp met hetzelfde probleem, en ik geloof echt dat je van deze gewoonte af kan komen.
mortlach
Weet je, zolang hij niet direct negatieve dingen over jou zegt als hij iemand ziet lopen, denk ik dat het zo'n probleem niet hoeft te zijn. Als de relatie verder goed is dan, ook seksueel.

De vraagsteller schrijft 'verlekkerd', maar dat kan van alles betekenen, natuurlijk. Zo lang hij niet zegt "ik wou dat jij er zo uit zag," - want dat kan absoluut niet door de beugel.

Ik loop ook wel eens met mijn vrouw door de stad, of alleen, en dan zie ik ook wel eens vrouwen lopen. En toch houd ik dan geen spat minder van mijn eigen vrouw, vind ik haar echt niet ineens minder aantrekkelijk of wat dan ook. Het is voor ons beiden geen probleem omdat we er geen probleem van maken.

Maar goed, de vraagsteller beschouwt het als een probleem. Het lijkt me goed eerst heel precies uit te zoeken waarom precies. Jaloezie? Angst te worden verlaten of te worden vergeleken met jongere, aantrekkelijkere vrouwen? Het lijkt mij dat het probleem daar vruchtbaarder is aan te pakken dan in het proberen je man niet meer te laten kijken.
AHHK76
Beste vriendin,
Als jouw man zelf toegeeft dat hij verlekkerd naar andere vrouwen kijkt, dan heeft hij een probleem met zijn zelfbeheersing en/of seksuele gevoelens.
Dat kan jou het gevoel geven dat jij een lustobject bent of dat er veel concurrentie en dat is niet fijn! Dat mag je bespreekbaar maken, wat het met jou doet. Dat jij wilt dat hij er mee stopt. Dat hij er niets aan kan doen, dat is niet waar. Dat is een smoes. Hij kan er een goed boek over lezen, zoals hierboven genoemd of: "Als mannen de verleiding weerstaan". Hij kan een goede vriend opzoeken die met hem kan praten en hem kan steunen in de strijd en met of voor hem kan bidden. Hij kan een hulpverlener bezoeken. Hij kan er zelf voor bidden en zoals "Job een verbond met zijn ogen sluiten". Er zijn mogelijkheden genoeg. Zelfbeheersing hoort bij de vrucht van de Geest.
Dus God kan zeker helpen, maar dat sluit het gebruik van mensen en middelen niet uit.
Sterkte!